Infrastruktur Perpustakaan Digital dan Preferensi Mahasiswa dalam Mengembangkan Budaya Literasi di Perguruan Tinggi: Studi Kasus di Universitas Negeri Sunan Ampel Surabaya Tahun 2023-2024
Abstract
This research analyzes the preferences of Sunan Ampel Surabaya State Islamic University (UINSA) students towards digital libraries and their influence on literacy culture. Using a qualitative method with a phenomenological approach, this research explores students' experiences in accessing digital libraries. Data were collected through interviews, observations, and document analysis, with purposively selected participants. The results showed that the digital library infrastructure at UINSA is adequate, but still needs improvement in accessibility, content relevance, and ease of use. Students' preferences are influenced by convenience, academic needs, and time efficiency, which have an impact on the intensity of their use. Strengthening the culture of literacy requires synergy between library managers, lecturers, and students through academic literacy programs. This research provides recommendations for optimizing digital libraries in supporting literacy culture in Islamic universities
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alisia Zahroatul Baroroh, Diyah Andini Kusumastuti, & Rahmat Kamal. (2024). Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran. Perspektif: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 2(4), 269–286. https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i4.1952
AlKalai, Y. E. (2004). Digital Literacy: A Conceptual Framework for SurvivalSkills in the Digital Era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1).
Ameliya, W., & Reni Indriani. (2024). Edukasi penggunaan media sosial dalam pembelajaran bahasa: strategi efektif untuk guru dan siswa. Jurnal Pengabdian Kolaborasi Dan Inovasi IPTEKS, 2(5), 1525–1539. https://doi.org/10.59407/jpki2.v2i5.1310
Andini, R., Ulfa, R., Sitanggang, D. K., & Amelia, V. (2024). Analisis kesesuaian koleksi berdasarkan kebutuhan mahasiswa program studi kehutanan di perpustakaan fakultas kehutanan dan sains universitas lancang kuning. TADWIN: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 5(2).
Cahyono, D. D., Hamda, M. K., & Prahastiwi, E. D. (2022). Pemikiran abraham maslow tentang motivasi dalam belajar. Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusian, 6(1).
Dalilan, D. (2021). Literasi mahasiswa: studi kebiasaan dan sikap membaca mahasiswa program studi ilmu perpustakaan. Pustakaloka, 13(1), 1–21. https://doi.org/10.21154/pustakaloka.v13i1.2786
Dewayani, S., & Retnaningdyah, P. (2017). Suara dari marjin Literasi sebagai praktik sosial. PT Remaja Rosdakarya.
Ester, V. R., Nonsihai, N., Rinto Alexandro, Sri Rohaetin, Susi Sukarningsi, Hendrowanto Nibel, & Daniel, S. (2022). Minat baca mahasiswa pada perpustakaan digital di masa pandemi Covid-19. Journal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 14(1), 17–22. https://doi.org/10.37304/jpips.v14i1.4726
Hendrawan, B., Pratiwi, A. S., & Komariah, S. (2017). Kajian aplikatif penanaman nilai-nilai karakter siswa melalui gerakan literasi di sekolah dasar berdasarkan perspektif pedagogik kritis. ELSE Journal, 1(2a).
Hidayat, S., Supriyanto, Candra, V., Arianto, B., & Putri, D. E. (2024). Studi fenomenologi media sosial dan perilaku konsumerisme generasi z. Strategic: Journal of Management Sciences, 4(3).
Hildawati, H., Haryani, H., Umar, N., Suprayitno, D., Mukhlis, I. R., Sulistyowati, D. I. D., Budiman, Y. U., Saktisyahputra, S., ginting, T. wulandari, Faisal, F., Thomas, A., Sampebua, M. R., Susiang, M. I. N., & Judijanto, L. (2024). Literasi digital: membangun wawasan cerdas dalam era digital terkini. PT. Green Pustaka Indonesia.
Latifah, A. N., & Sa’diyah, H. (2024). Strategi pengelolaan perpustakaan dalam meningkatkan minat baca masyarakat di era digital. TADWIN: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 5(2), 115–125. https://doi.org/10.19109/tadwin.v5i2.23512
Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. CV. Harfa Creative.
Nisa, F. K., & Purbaningrum, M. A. (2025). Peran media komunikasi dalam pembelajaran daring mahasiswa hubungan masyarakat. Triwikrama: Jurnal Ilmu Sosial, 7(2).
Nurpadilla, N. (2024). Peran Rumah Baca Rumbai dalam meningkatkan literasi membaca masyarakat Kota Jambi tahun 2024. Baitul ’Ulum: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 8(2).
Priyono, P. E. (2022). Komunikasi dan Komunikasi Digital. Guepedia.
Rodliyah, U. (2024). Strategi peningkatan kemampuan literasi informasi generasi z. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 10(1), 77–90. https://doi.org/10.14710/lenpust.v10i1.57381
Rohman, A. (2022). Literasi dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis di era disrupsi. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(1), 40. https://doi.org/10.30821/eunoia.v2i1.1318
Rusydiyah, E. F., Putri, A. A. M., Negari, B. D., & Ta’dzimah, I. (2023). Pemanfaatan perpustakaan sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan minat baca mahasiswa PGMI UINSA. LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 11(1), 127. https://doi.org/10.21043/libraria.v11i1.18516
Sobirin, S., Hanafi, A. A., Hendra, H., Ari, M. R. A. A., & Sari, R. I. (2023). Manajemen perpustakaan di era digital. Cendekia Inovatif Dan Berbudaya, 1(1), 64–71. https://doi.org/10.59996/cendib.v1i1.204
Syarifuddin, S., Ilham, I., Anhar, A. S., Abdussahid, A., Umar, U., Ramadhan, S., & Kaharudin, K. (2024). Pemanfaatan media dan sumber belajar digital melalui kegiatan workshop pada mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bima. Bima Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1–8. https://doi.org/10.53299/bajpm.v4i2.386
Widayati, J. W., & Isnaini, R. S. (2021). Evaluasi promosi perpustakaan terhadap pemanfaatan digital library Universitas Muhammadiyah Magelang. Libraria: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 10(2).
Zulfikhar, R., Mustofa, M., Hamidah, E., Sapulete, H., Wilson Sitopu, J., & Nurmalia Sari, M. (2024). Dampak integrasi teknologi dalam pembelajaran terhadap prestasi akademis mahasiswa perguruan tinggi. Journal on Education, 6(4), 18381–18390. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.5787
DOI: https://doi.org/10.20961/jpi.v11i1.98472
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.