SIMBIOSIS MUTUALISME PERPUSTAKAAN DENGAN MEDIA CETAK SEBAGAI UPAYA MEMBUDAYAKAN MEMBACA DAN MENULIS BAGI MASYARAKAT

Muhammad Rohmadi

Abstract


Library and print media as a medium for the dissemination of information and knowledge resource centers. Both the media must have the positive integration of mutual benefi t. It is a form of strengthening the various models of information disseminated directly and indirectly. Various models of literacy and knowledge appeared in the print media and it is presented in the library. Therefore, it is necessary to unify the vision synergistic effort between the library and print media so that it can occur symbiotic mutualism between the library and the print media in a variety of contexts of science and technology and the arts.

Key words: symbiotic mutualism, libraries, print media, reading, and writing.


Full Text:

PDF
rticle

References


Baderi, Athaillah (2005), Kiat dan Strategi Meningkat Minat Baca Masyarakat ; Teknis perpustakaan sekretariat Jenderal Departemen Dalam Negeri, Jakarta ; Departemen Dalam Negeri.

Hidayatullah, Furqon. 2010. Pendidikan Karakter: Membangun Peradaban Bangsa. Surakarta:Yuma Pustaka.

Permendikbud. 2015. “ Permendikbud No. 21/Tahun 2015” mengenai kewajiban membaca bagi siswa sebelum pembelajaran dimulai”. Jakarta: Kemendikbud.

Rohmadi, M. 2012. Menjadi Guru Profesional dan Berkarakater. Surakarta: Yuma Pustaka.

Rohmadi, M. 2015. “Menjadi Pustakawan yang Andal dan Profesional” dimuat di Solopos, 30 September 2015.

Rohmadi, M. 2015. “Optimalisasi Perpustakaan sebagai Sarana Pengembangan Budaya Membaca dan Menulis dalam Rangka Meningkatkan Kompetensi Sumber Daya Manusia yang Unggul

dan Kreatif” Prosiding, Seminar Nasional yang diselenggarakan oleh Perpustakaan UNS.

Undang-undang Republik Indonesia No. 43 Tahun 2007 tentang Perpustakaan.

Widyono, Hanputro. 2015. “‘Menunggu Warisan Budaya Membaca” dimuat pada Rubrik Mimbar Mahasiswa Solopos, tanggal 11 Agustus 2015.

Sudiana, I Nyoman. 2004. “Pengembangan Minat Baca di Daerah” Jurnal Pendidikan dan Pengajaran No.2 tahun XXXVII halaman 100-113.




DOI: https://doi.org/10.20961/jpi.v1i1.33106

Refbacks

  • There are currently no refbacks.