Penerapan Model Project Based Learning (PjBL) Dengan Pendekatan Cultural Responsive Teaching (CRT) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SD N Pajang 1

Andhy Romadona Estiono, Mita Listiyani, Putri Mahirriya, Ayuk Anita Putri, Jenny Indrastoeti Siti Poerwanti

Abstract

The low learning achievement of students based on the results of observations in class IV SD N Pajang 1 is the background of this study. This study aims to improve students' learning achievement using the application of Project Based Learning model with Culturally Responsive Teaching approach. The method used is Classroom Action Research (PTK) carried out 2 cycles with research procedures using the Kemmis & Mc. Taggart model includes planning, implementation, observation, and reflection. The research subjects were fourth grade students of SD N Pajang 1 with a total of 26 students. The results showed an increase in student learning outcomes in each cycle. Classically, the increase in learning achievement before action (pre-action) was 50%, cycle I was 61.53%, and cycle II was 84.61%. Based on the results of the study, it shows that through the application of the Project Based Learning learning model with a Culturally Responsive Teaching approach can improve student learning achievement in IPAS class IV SD N Pajang 1 because it has achieved the predetermined success indicators.

Keywords

Pestasi Belajar; PjBL; Pendekatan Culturally Responsive Teaching

Full Text:

PDF

References

Abdullah, F. (2020). Meningkatkan Keterlibatan Siswa melalui Project Based Learning dan Culturally Responsive Teaching. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 23(2), 145-158.

Azizah, N., & Fathurrahman, M. (2024). “Pemanfaatan Media Canva Dengan Pendekatan Culturally Responsive Teaching (Crt) Pada Pembelajaran IPAS di SD.” Jurnal Sekolah PGSD, 8(2), 296-302.

Dakhi, O. (2022). “Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Problem Solving Untuk Meningkatkan Kreativitas dan Prestasi Belajar.” Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 8-15.

Hidayati, S., & Nugroho, D. (2021). "Efektivitas Project-Based Learning dalam Meningkatkan Keterlibatan dan Motivasi Siswa". Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(2), 112-124.

Khalisah, H., est. (2024). “Penerapan PjBL (Project Based Learning) dengan Pendekatan CRT (Culturally Responsive Teaching) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bioteknologi Kelas X-7 SMA Negeri 5 Jember.” Jurnal Biologi, 1(4), 1-9.

Lasminawati, E., est. (2023). “Meningkatkan Hasil Belajar dengan Pendekatan Pembelajaran Culturally Responsive Teaching Model Probem Based Learning.” Journal of Science and Education Research, 2(2), 44-48.

Lomu, L., & Widodo, S. (2018). “Pengaruh Motivasi Belajar Dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa.” Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 745-751.

Ningrum, A. (2017). Penerapan Culturally Responsive Teaching dalam Meningkatkan Konstruksi Pengetahuan Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 19(2), 95-105.

Nugroho, Y. (2018). Peran Kuis dalam Evaluasi Pemahaman Materi Pembelajaran di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 14(3), 55-68.

Nurhadiyati, A., est. (2021). “Pengaruh Model Project Based Learning (PjBL) terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu, 5(1), 327-333.

Prabowo, D. (2022). Efektivitas Culturally Responsive Teaching dalam Mengaktifkan Peserta Didik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 18(3), 55-67.

Rina, P. (2022). Efektivitas Apersepsi dalam Meningkatkan Motivasi dan Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 14(1), 23-35.

Rumiatiningsih. (2023). “Penerapan Model Pembelajaran Number Head Together Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Pelajaran Bahasa Inggris di SMAN 4 Tebo Tahun Pelajaran 2022/2023.” Jurnal Kepengawasan, Supervisi dan Manajerial, 1(2), 47-54.

Sari, A., & Prasetyo, B. (2021). "Pentingnya Keterkaitan Konsep Pelajaran dengan Keseharian Siswa untuk Meningkatkan Daya Ingat". Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 15(2), 77-90.

Sari, D. (2019). Efektivitas Pemberian Pertanyaan dalam Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Inovatif, 13(2), 83-95.

Wibowo, S. (2019). Implementasi Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreativitas Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 15(1), 63-75.

Yuliana, S., & Rahman, A. (2019). "Peran Evaluasi dalam Menilai Pencapaian Tujuan Pembelajaran". Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 12(3), 78-89.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.