Implementation of Buya Hamka's Thoughts on Student Discipline Character Building in the Era of Society 5.0

Rahmad Rahmad, Yeni Karneli, Sufyarma Marsidin

Abstract

This study aims to analyze the implementation of Buya Hamka's thoughts in the formation of student discipline character, especially in the era of Society 5.0 which is marked by the rapid development of technology. This era brings both challenges and opportunities for education, especially in dealing with the impact of digitalization that affects students' behavior and mindset. Buya Hamka, through his works such as Tafsir Al-Azhar and Di Bawah Lindungan Ka'bah, taught the importance of moral values, discipline, and responsibility in shaping individual character. This research uses the literature study method by linking the principles of discipline according to Buya Hamka with modern technology-based educational approaches. The results show that the moral values promoted by Buya Hamka, such as time discipline, responsibility, and honesty, are very relevant to be applied in the context of education in the era of Society 5.0. The application of these values can improve student discipline and form strong characters, who are not only academically intelligent, but also responsible and moral. This research provides recommendations for educators to integrate Buya Hamka's thoughts in the curriculum and technology-based teaching methods, in order to create a generation that is disciplined, moral, and ready to face the challenges of the times.

Keywords

Moral; Character; Society 5.0

Full Text:

PDF

References

Agus, S. G., & Paula, A. J. D. (2024). Merdeka Belajar Di Era Digital Dan Tantangannya Dalam Pendidikan Karakter. Maha Widya Bhuwana: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 7(1), 59–71.

Ali, H., Sastrodiharjo, I., & Saputra, F. (2022). Pengukuran Organizational Citizenship Behavior: Beban Kerja, Budaya Kerja dan Motivasi (Studi Literature Review). Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(1), 83–93.

Alimuddin, A., Juntak, J. N. S., Jusnita, R. A. E., Murniawaty, I., & Wono, H. Y. (2023). Teknologi dalam pendidikan: Membantu siswa beradaptasi dengan revolusi industri 4.0. Journal on Education, 5(4), 11777–11790.

Ani, S., & Irawan, D. (2024). Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif Pemikiran Buya Hamka. SILABUS: Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(1), 1–16.

Arif, H. M., Munirah, M. P., Haluty, R., Harahap, S., Umalihayati, S., Km, S., Iswahyudi, M. S., Prastawa, S., Jumardi, M. P., & Darisman, D. (2024). Pendidikan Karakter Di Era Digital. CV Rey Media Grafika.

Atmojo, D. T. (2018). Konsep Pendidikan Karakter dalam Buku Pribadi Hebat Karya Buya Hamka Serta Implikasinya Pada Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di SMA. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Baehaqi, I. (2022). Adab Belajar Dan Mengajar Menurut Buya Hamka Buya Hamka’S Learning and Teaching Adab. Jurnal HAMKA |, 01(01), 1–12. https://journal.uhamka.ac.id/index.php/hamka

Fadilah, N., & Mahmud, H. (2024). Analisis Manajemen Waktu Dalam Qs. Al-‘Ashr: Studi Komparasi Tafsir Al-Misbah Dan Tafsir Al-Azhar. Mushaf Journal: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Hadis, 4(3), 517–531.

Faiza, A., & Firda, S. J. (2018). Arus metamorfosa milenial. Penerbit Ernest.

Fatimah, N., & Ramdani, N. (n.d.). Pendidikan Karakter di Era Digital.

Gampu, G., Pinontoan, M., & Sumilat, J. M. (2022). Peran Lingkungan Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5124–5130. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3090

Gardner, H. (2021). Disciplined mind: What all students should understand. Simon & Schuster.

Hamidah, L., Siregar, S., & Nuraini, N. (2019). Kepribadian Guru Pendidikan Agama Islam Menurut Buya Hamka. Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2), 135–146.

Hanifah, S., & Bakar, M. Y. A. (2024). Konsep Pendidikan Karakter dalam Pemikiran Ibnu Miskawaih: Implementasi pada Pendidikan Modern. Journal of Education Research, 5(4), 5989–6000.

Huda, M. M., Biantoro, S., & Prasetyo, M. D. (2022). Potensi Telenursing Sebagai Inovasi Untuk Meningkatkan Kualitas Hidup Pasien Diabetes Melitus Tipe 2: Literature Review. Proceedings of the National Health Scientific Publication Seminar, 1(2), 289–298.

Insani, N. N. (2024). Tantangan dan Hambatan dalam Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Pendidikan Karakter Dan Budaya Bangsa: Konsep Dan Implementasi Di Indonesia, 79.

Iqbal, M. (n.d.). Akhlak Dan Etika Dalam Perspektif Buya Hamka.

Khoirudin, A., Khoiri, N., Fahreza, R. B., & Nisa, I. F. (2023). Manajemen Sekolah di Era Society 5.0 dalam Meningkatkan Kualitas dan Produktivitas Sumber Daya Manusia. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 222–240.

Luthfiyah, A., Silaban, J. F., Kristoper, P., & Marini, A. (2024). Peran Manajemen Sekolah Dalam Mengintegrasikan Teknologi Dan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cendikia: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(6), 213–220.

Mantasya, N. (2022). Analisis Disiplin Dan Budaya Kerja Islam Pada Lembaga Amil Zakat Infaq Dan Sadaqah Muhammadiyah (Lazismu) Kota Medan. Jurnal El Rayyan: Jurnal Perbankan Syariah, 1(1), 26–44.

Nasution, A. Z. I., Marsidin, S., & Karneli, Y. (2024). Philosophy Of Education As A Foundation For Character Building In Society. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 347–359.

Nasution, S., Jamaris, J., Solfema, S., & Almizri, W. (2023). The Role of Guidance and Counseling Teachers in Preparing Students for The Society 5.0 Era. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 7(2), 143–150.

Nata, G. G. J., Lumintang, G. G., & Sumarauw, J. S. B. (2024). Analisis Disiplin Dan Integritas Pengurus Organisasi Himpunan Mahasiswa Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Sam Ratulangi Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 12(03), 624–633.

Nurjanah, N. E., & Mukarromah, T. T. (2021). Pembelajaran berbasis media digital pada anak usia dini di era revolusi industri 4.0: Studi literatur. Jurnal Ilmiah Potensia, 6(1), 66–77.

Parwati, N. P. Y., & Pramartha, I. N. B. (2021). Strategi guru sejarah dalam menghadapi tantangan pendidikan indonesia di era society 5.0. Widyadari, 22(1), 143–158.

Pradina, Q., Faiz, A., & Yuningsih, D. (2021). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Disiplin. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4118–4125. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1294

Prasetiya, B., & Cholily, Y. M. (2021). Metode Pendidikan karakter Religius paling efektif di sekolah. Academia Publication.

Prayoga, D. A., Ratnasari, D., & Aula, S. K. N. (2022). Komperasi Pendidikan Karakter Perspektif Thomas Licona Dan Buya Hamka Serta Relevansinya Di Era Modern. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 7(1), 207–225.

Putri, N. Y. E., Anjali, I. G. A. S., & Anggraini, A. E. (2024). Konsep Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Menurut Perspektif Ki Hadjar Dewantara. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(1), 460–467.

Rauf, I. (2024). Studi Komparasi Konsep Pendidikan Karakter Menurut Imam Al-Ghazali Dan Buya Hamka. Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta.

Rindawan, I. K., Purana, I. M., & Siham, F. K. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Pada Anak Dalam Lingkungan Keluarga. Jurnal Pacta Sunt Servanda, 1(2), 53–63.

Rozi, F., & Hasanah, U. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter; Penguatan Berbasis Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di Pesantren. Manazhim, 3(1), 110–126.

Salsabilla, A., Daulay, N., & Al Farabi, M. (2024). Perspektif Buya Hamka tentang Urgensi Spiritual Quotient (SQ) dalam Pendidikan Islam. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3179–3192.

Salwa, N. M., Prasetya, V. E., Prilliano, B., & Bakar, M. Y. A. (2024). Implikasi Aliran Progresivisme Dalam Pendidikan Islam Di Era Digital. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 8(11), 21–30.

Saputra, A. (2019). Muslim Negarawan: Telaah atas Pemikiran dan Keteladanan Buya Hamka. Waskita: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 1(1), 25–46.

Setiawan, Z., Pustikayasa, I. M., Jayanegara, I. N., Setiawan, I. N. A. F., Putra, I. N. A. S., Yasa, I. W. A. P., Asry, W., Arsana, I. N. A., Chaniago, G. G., & Wibowo, S. E. (2023). PENDIDIKAN MULTIMEDIA: Konsep dan Aplikasi pada era revolusi industri 4.0 menuju society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Siagian, S. H., & Marbun, R. C. (2024). Pengambilan Keputusan Etis Oleh Guru Dalam Melarang Penggunaan Gadget Di Smk Negeri 1 Sigumpar: Penyalahgunaan Gadget Oleh Peserta Didik. Satya Widya, 40(2), 178–189.

Sinaga, J., Sinambela, J., Tinenti, M. L., Hutabarat, B. M., & Tendean, J. J. (2023). Pendidikan Disiplin: Sarana Pembentukan Tabiat Dan Karakter Pada Anak. JUITAK: Jurnal Ilmiah Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 22–33.

Sulaiman, M. P. I. (2017). Pendidikan Madrasah Era Digital. Jurnal Al-Makrifat Vol, 2(1), 1–16.

Windasari, N. A., & Visita, L. (2019). User engagement mechanisms of online co-design service: does user innovativeness matter? Asian Academy of Management Journal, 24(1).

Yandri, H., Mudjiran, M., Karneli, Y., & Netrawati, N. (2023). Mindfulness in Counseling: Implementation of Counseling in the Society 5.0. Indonesian Journal of Counseling and Development, 5(1), 24–31.

Yusuf, I., & Kuswandi, D. (2023). Buya HAMKA character education: Understanding traditional values in learning science in the 21st century digital era. Journal of Research in Instructional, 3(2), 285–295.

Zebua, S. I. P., Giban, Y., & Karlau, S. A. (2024). Instruksi Pendidikan Agama Kristen Dalam Mengembangkan Karakter dan Nilai-Nilai Spiritual dalam Era Digital 5.0. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 5(1), 23–35.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.