Kompetensi Konselor Sebagai Guru Pendamping Bagi ABK dalam Pendidikan Inklusif

Putri Nabila Azaria, Nandang Budiman, Nadia Aulia Nadhirah

Abstract

In an effort to help ABK to develop their abilities he has, special services can be provided. This is done in the hope of helping ABK overcome and resolve the obstacles encountered. Therefore, the role of counselors is also needed as part of the accompanying teacher for the ABK. However, when going to handle ABK there are some counselor competencies that are important to be considered and mastered. This study aims to analyze the role and competencies of counselors that must be mastered by the counselor against ABK. The study was conducted by the Sysmatic Literature Review method through steps to formulate problems, find literature, evaluate data, and analyze and interpret the raised problems. After conducting a literature review, it was found that the role of counselors can greatly assist ABK in overcoming its obstacles and it is very important to pay attention and have competencies when doing counseling services, especially with ABK.

Keywords

competencies; guidance and counseling; children with special needs

Full Text:

PDF

References

Abdah, R. (2019). Peranan Guru Dalam Memberikan Bimbingan Terhadap Anak Dengan Kebutuhan Khusus di Sekolah Luar Biasa Negeri 1 Kota Jambi. Khazanah Intelektual, 3(2), 505-513.

Aminah, S., Rahman, F., & Nurmalasari, Y. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendampingan Siswa Berkebutuhan Khusus. Quanta, 5(3), 79-86.

Amka, A. (2019). Pendidikan Inklusif Bagi Siswa Berkebutuhan Khusus di Kalimantan Selatan. Pendidikan Inklusif Bagi Siswa Berkebutuhan Khusus di Kalimantan Selatan, 4(01).

Badiah, L. I. (2017, August). Urgensi Bimbingan Dan Konseling Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Di Sekolah Inklusi. In Seminar Nasional Bimbingan Konseling Universitas Ahmad Dahlan (Vol. 2).

Chamidah. 2010. Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Uny.

Hadi, A., & Laras, P. P. B. (2021). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan Inklusi. Jurnal Selaras: Kajian Bimbingan Dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan, 4(1), 17-24.

Hadiansyah, Y., Gapur, M. A., Musyofah, T., Pitri, T. E., & Hidayat, R. (2021). Pelaksanaan Program Bimbingan Dan Konseling Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Di Sekolah Inklusi SMPN 17 Mukomuko. International Virtual Conference on Islamic Guidance and Counseling (Vol. 1, No. 1, Pp. 129-136).

Hermanto, H. (2008). Kemampuan Guru Dalam Melakukan Identifikasi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Penyelenggara Pendidikan Inklusi. Yogyakarta State University.

Khairun, D. Y., Afiati, E., & Asmiati, N. (2022). Bimbingan Teknis Identifikasi Dan Asesmen Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Guru Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Unik: Pendidikan Luar Biasa, 7(1), 1-6.

Lattu, D. (2018). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Pada Sekolah Penyelenggara Pendidikan Inklusi. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 2(1).

Lusiana, L., & Suryani, M. (2014). Metode Slr Untuk Mengidentifikasi Isu-Isu dalam Software Engineering. Sains Dan Teknologi Informasi, 3(1), 1-11.

Mahardika, A. G., Putra, D. P., Iswantir, M., & Syam, H. (2022). Upaya Guru dalam Menumbuhkan Kepercayaan Diri Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri 1 Ampek Angkek. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 4(5), 4342- 4350.

Malyana, A. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Dan Luring Dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar di Teluk Betung Utara Bandar Lampung. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 2(1), 67-76.

Muazza, M., Hadiyanto, H., Heny, D., Mukminin, A., Habibi, A., & Sofwan, M. (2018). Analyses Of Inclusive Education Policy: A Case Study of Elementary School in Jambi. Jurnal Kependidikan, 2(1), 1-12.

Mudjito, A. K., Harizal, E., & Elfindri, E. (2012). Pendidikan Inklusif. Jakarta: Baduose Media.

Mulyasa, E. (2002). Kurikulum Berbasasis Kompetensi (Konsep, Kerakteristik, Implementasi). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurrahmi, H. (2015). Kompetensi Profesional Guru Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Dakwah Alhikmah, 9(1), 45-55.

Pebriany, D. N. (2022). Metode Guru Bk Dalam Mengatasi Masalah Penyesuaian Diri pada Anak Berkebutuhan Khusus:(Studi Kasus Pada Siswa Dengan Autisme di Slb Harapan Bunda Banjarmasin). Pahlawan: Jurnal Ilmu Pendidikan-Sosial-Budaya, 18(1), 95-99.

Pramanasari, A., & Arifin, Z. (2015). Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Membina Kecerdasan Emosional Dan Spiritual Siswa Berkebutuhan Khusus. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 1-22.

Prawitasari, J. (2011). Psikologi Klinis. Jakarta: Erlangga.

Rosita, T., Manuardi, A. R., & Siddik, R. R. (2022). Pelatihan Kompetensi Berbasis Fqol Bagi Guru Bk Dalam Pendampingan Terhadap Orang Tua Dengan Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Abdimu (Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(1), 6-11.

Safitri, U., & Dhaifi, I. (2020). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Anak Usia Dini dalam Pengembangan Potensi Anak Inklusi di Tk Nurul Huda Kabupaten Karangasem Bali. Atthufulah: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 30-37.

Setianingsih, E. S. (2018). Penerimaan Dan Sikap Guru Terhadap Keberadaan Abk di Sekolah. Empati-Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1).

Setiawan, M. N. R., Khoirunnisaa, F., & Fithriyana, A. (2019). Strategi Konselor dalam Membantu Penyesuaian Diri Anak Berkebutuhan Khusus di Era Milenial. Journal of Guidance and Counseling, 1(1), 86-103.

Siregar, M. A., Prastika, A. D., Narti, S., Amelia, A., Rahmadana, W., & Daulay, A. A. (2022). Strategi Dan Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Pembelajaran Anak Tunagrahita Di Slb Melati Aisyiyah Tembung. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 6235-6242.

Siswanto, S. (2010). Systematic Review Sebagai Metode Penelitian Untuk Mensintesis Hasil Hasil Penelitian (Sebuah Pengantar). Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 13(4), 21312. Smith, D. (2012). Sekolah Inklusif. Bandung: Nuansa.

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review Untuk Identifikasi Platform Dan Metode Pengembangan Sistem Informasi Di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63-77.

Wahono, R. S. (2015). A Systematic Literature Review of Software Defect Prediction. Journal of Software Engineering, 1(1), 1-16.

Wardhani, M. K. (2020). Persepsi Dan Kesiapan Mengajar Mahasiswa Guru Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Konteks Sekolah Inklusi. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(2), 152-161.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.