Pengaruh Gaya Hidup Hedonisme Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Bidikmisi di Surakarta

Lutfia Nadhif Ulfa Amir, Agus Tri Susilo, Adi Dewantoro

Abstract

This study aims to (1) Describe the hedonism lifestyle profile, (2) Describe the learning motivation profile, (3) Describe the difference in hedonism lifestyle of male students and female students, (4) Describe the difference in the hedonism lifestyle of soshum students with saintek (5) Analyze the influence between hedonism lifestyle on the learning motivation of aiming students at Surakarta. The data collection techniques used in this study were questionnaires and documentation. Data analysis used descriptive analysis, Independent Sample T-test, simple linear regression analysis using a summary model, and simple correlation analysis. The results of this study showed that: (1) The majority of students aiming at FKIP UNS Class of 2017 had a low hedonism lifestyle (70.9%); (2) The majority of students  have moderate learning motivation (64%); (3) There is no significant difference between the hedonistic lifestyle of male students and female students; (4) There is no significant difference between the hedonistic lifestyle of scientific students and social studies students; (5) There is a significant negative correlation between hedonism lifestyle on learning motivation with a significance value of 0.000 < 0.05 and a correlation coefficient value of (-0.497). The increase in a hedonism lifestyle is accompanied by decreased learning motivation. Vice versa, the decline in hedonism lifestyle is accompanied by increased learning motivation.

Keywords

learning motivation; hedonism lifestyle; bidikmisi

Full Text:

PDF

References

Acikbas, N. C. & Eliri, I. (2019). Sanat Eseri Bağlaminda Entelektüel Hedonizm (Hedonisme Intelektual dalam Konteks Karya Seni). Turkish Studies, 14 (6), 3128. Diperoleh 3 Februari 2020, dari https://e-resources.perpusnas.go.id/

Adler, A. (1930). Individual Psychology. Worcester Mass: Clark Univ Press.

Afida, Z, N., Wahyuni, S., & Totalia, S. A., (2018). Pengaruh Beasiswa Bidikmisi dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Bidikmisi Tahun Angkatan 2014. Journal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi, 4 (2), 3-5. Diperoleh 18 Desember 2019, dari https://jurnal.uns.ac.id/bise.

American Psychological Association. (2015).APA Dictionary of Psychology. Washington DC:American Psychological Association

Amstrong & Michael (2003). Strategic Human Resource Management. Terj. Atiti Cahyani.Jakarta: PT. Bhuana Ilmu Populer

Bagaskara. (2018). Perilaku Hedonisme yang Ditimbulkan dari Penerimaan Beasiswa Bidikmisi Akibat dari Salah Sasaran. Skripsi Tidak Dipublikasikan. Universitas Negeri Makasar

Bakırtaş & Divanoğlu. (2013). The Effect Of Hedonic Shopping Motivation On Consumer Satisfaction And Consumer Loyalty. International Journal of Asian Social Science, 3 (7), 1522-1534. Diperoleh 12 Juni 2020, dari https://www.semanticscholar.org.

Bidikmisi. (2020). Web Resmi Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan Ditjen Dikti. 2020. Diperoleh 12 April 2020, dari https://bidikmisi.belmawa.ristekdikti.go.id/

Bresler, L & Latta, M. M. (2010). Teacher-Artist Partnership in Teaching Cantonese Opera in Hong Kong Schools: Student Transformation. International Journal of Education & the Arts, 11 (5), 20-22. Diperoleh 3 Februari 2021, dari http://www.ijea.org/

Buana, Y. E. P. A. & Tobing, D. H. (2019). MotivasiMahasiswa Penerima Beasiswa Bidikmisi di Universitas Udayana Mengikuti Gaya Hidup Hedonisme. Jurnal Psikologi Udayana, 6 (2), 221-231. Diperoleh 2 November 2020, darihttps://ojs.unud.ac.id.

Defilestiyasari. (2017). Beasiswa Bidikmisi Salah Sasaran, Mereka yang Tidak Mampu Harus Menutup Rapat Semua Impian. Hipwee. Diperoleh 5 Mei 2020, dari https://www.hipwee.com/narasi/beasiswa-bidikmisi- salah-sasaran-mereka-yang-tidak-mampu-harus- menutup-rapat-semua-impian/.

Dimyati. (1999). Belajar dan Pembelajaran.Jakarta: Rineka Cipta

Irmasita, C., Dahliana A., & Martinus. (2018). Motivasi Belajar Mahasiswa Bidikmisi Ditinjau Dari Indeks Prestasi Kumulatif (Suatu Studi Pada Mahasiswa Fkip Universitas Syiah Kuala Angkatan 2016). Jurnal Bimbingan dan Konseling Universitas Syiah Kuala, 3 (2), 1-6. Diperoleh 16 Juni 2021, dari http://jurnal.unsyiah.ac.id/suloh

Iskandar. (2009). Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial (Kuantitatif dan Kualitatif).Jakarta: GP. Press

Kharismawati, S. M. (2017). Pola Penggunaan Dana Dan Gaya Hidup Mahasiswa Penerima Beasiswa Bidikmisi Di Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Kumpulan abstrak hasil penelitian Universitas Negeri Yogyakarta Tahun 2017, 6 (4), Hlm 13-20, Journal Pendidikan dan Ekonomi.

Pujadi, A. (2007). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Mahasiswa: Studi Kasus pada Fakultas Ekonomi Universitas Bunda Mulia. Bussiness & Management Journal Bunda Mulia, 3 (2), 41-43. Diperoleh 11 November 2020 dari https://journal.ubm.ac.id/index.php/business- management/

Rahadeandra, R. N. (2017). Gaya Hidup Mahasiswa Bidikmisi di Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Airlangga. Skripsi Tidak Dipublikasikan, Universitas Airlangga, Surabaya.

Ramadhon, R., Jaenudin, R., & Fatimah, S. (2017). Pengaruh Beasiswa Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Sriwijaya. Jurnal Profit Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 4 (2), 203-211. Diperoleh 15 Juni 2021, dari https://ejournal.unsri.ac.id

Rani, Y. C. (2016). Pengaruh Gaya Hidup Hedonisme Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Skripsi tidak dipublikasikan, Universitas Pasundan, Bandung.

Sardiman. (2006). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sari, N. P. (2015). Gaya Hidup Mahasiswa Penerima Bidikmisi. Skripsi Tidak Dipublikasikan. Universitas Negeri Jakarta

Sholeh, A. (2017). The Relationship among Hedonistic Lifestyle, Life Satisfaction, and Happiness on College Students. International Journal of Social Science and Humanity, 7 (9), 604-606. Diperoleh 25 November 2020, dari http://www.ijssh.org/

Winkel, W. S. (2005). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Refbacks

  • There are currently no refbacks.