Keefektifan Teknik Mutual Stoytelling untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD

Fitriyani Fitriyani, Asrowi Asrowi, Rian Rokhmad Hidayat

Abstract

Abstract: This research aimed to test the effectiveness of mutual storytelling technique to improve the motivation to learn of fifth grade students. This research was a Time Series Design that consist of one group. The research subjects were six students selected using purposive sampling technique. The technique of collecting data using questionnaire. Data analysis using the Wicoxon Signed Rank test. Based on the result of the analisis using Wilcoxon Signed Rank Test, it showed that the significance value is 0,027 (0,027<0,05). So there is a difference between before and after given treatment to students. The conclusion of the research was that mutual storytelling technique was effective to improve the motivation to learn of fifth grade students. The result of this research could be used by classroom teachers as a reference to deepen the understanding of the implementation of mutual storytelling technique to improve motivation of learn for students. It could also be used as a reference for other researchers to innovate to conduct research using mutual storytelling techniques in other service fields.

Abstrak : Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan teknik mutual storytelling untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik kelas lima SD. Penelitian ini menggunakan Time Series Design yang terdiri dari satu kelompok. Subjek penelitian berjumlah 6 peserta didik yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan angket. Analisis data menggunakan uji Wilcoxon Signed Rank Test. Berdasarkan hasil analisis uji Wilcoxon Signed Rank Test menunjukkan nilai signifikansi 0,027 (0,027<0,05). Dengan demikian, dapat diketahui bahwa ada perbedaan antara sebelum dan sesudah diberikan treatment pada peserta didik. Simpulan dari hasil penelitian ini adalah teknik mutual storytelling efektif untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik kelas lima SD. Hasil dari penelitian ini dapat digunakan sebagai referensi bagi guru kelas untuk memperdalam pemahaman pelaksanaan teknik mutual storytelling untuk meningkatkan motivasi belajar bagi peserta didik serta dapat dijadikan referensi bagi peneliti lain untuk berinovasi melakukan penelitian menggunakan teknik mutual storytelling pada bidang layanan yang lain.

Keywords

Mutual Storytelling; Motivation to Learn; Elementary Students peserta didik

Full Text:

PDF

References

Andayani, T., Puspitawati., & Juliarti. (2018). Upaya Menebarkan Nilai-Nilai Kebaikan melalui Pelatihan Mendongeng bagi Siswa/I Sekolah Dasar di Kecamatan Percut Sei Tuan. Jurnal Antropologi Sosial dan Budaya, 3 (1) 61 – 68.

Ardi, Z., dkk. (2019). Analisis Pendekatan Adlerian dalam Konseling Kelompok untuk Optimalisasi Potensi Diri Siswa. Jurnal Educatio Jurnal Pendidikan Indonesia, 5 (1) 7 – 12.

Darmawan, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Erford, B.T. (2016). 40 Teknik yang Harus Diketahui Setiap Konselor Edisi Kedua. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Gardner, R.A. (1970). The Mutual Storytelling Technique use in The Treatment of A Child With Post Post-Traumatic Neurosis. American Journal of Psychotherapy, 24 (3) 419 – 439.

Gardner, R.A. (1974). The Mutual Storytelling Technique in the Treatment of Psychogenic Problems Secondary to Minimal Brain Dsyfunction. Journal of Learning Disabilities, 7 (3) 135 – 143.

Ghufron, M.N. & Risnawita, R. (2016). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hajar, S. (2013). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Peran Guru Dalam Proses Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas VIII SMP Se-Kecamatan Berbah Tahun Ajaran 2012/2013. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.

Krietemeyer, B.C. & Heiney, S.P. (2010). Storytelling as a Therapeutic Technique in a Group for School-Aged Oncology Patient. Jurnal, 21 (1) 14 – 20.

Kusumawati, E. (2019). Pendidikan Karakter Melalui Teknik Mutual Storytelling untuk Mengurangi Perilaku Bullying Pada Siswa SD. Proceedings of the National Seminar on Woment’s gait in Sports Toward a Healthy Lifestyle, 1 – 7.

Schooley, C.C. (1974). Communicating with Hospitalized Children: The Mutual Storytelling Technique. Journal of Pastoral Care, 28 (2) 102 – 111.

Sukardi. (2012). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.