Keberhasilan Teknik Psikodrama untuk Meningkatkan Sikap Asertif Siswa SMK

Pratiwi Kusumaning Tyas, Asrowi Asrowi, Agus Tri Susilo

Abstract

Abstract: This study aims to examine the success of psychodrama techniques in improving assertive communication in vocational students. This experimental study used a pretest-posttest matching control group design. The research subjects were eighteen students selected by the purposive sampling technique. The data collection instrument used an assertive attitude scale—data analysis using Mann-Whitney. The analysis results showed a p-value of 0.000 (0.000<0.05). This difference occurs because of the treatment for the experimental group in the form of psychodrama techniques. The conclusion that can be accepted from the analysis results is that psychodrama techniques are effective for increasing assertiveness in research subjects. This research is expected to become literature in further research on psychodrama to increase assertiveness.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menguji keberhasilan teknik Psikodrama dalam meningkatkan komunikasi asertif pada siswa SMK. Penelitian eksperimen ini menggunakan pretest posttest matching control group design. Subjek penelitian berjumlah delapan belas siswa yang dipilih dengan teknik purposive sampling. Instrumen pengumpulan data menggunakan skala sikap asertif. Analisis data menggunakan Mann-Whitney. Hasil analisis menunjukkan p-value 0,000 (0,000<0,05). Perbedaan ini terjadi karena adanya perlakuan untuk kelompok eksperimen berupa teknik psikodrama. Kesimpulan yang dapat diterima dari hasil analisis adalah teknik psikodrama efektif untuk meningkatkan sikap asertif pada subjek penelitian. Penelitian ini diharapkan dapat menjadi literatur dalam penelitian-penelitian selanjutnya tentang penggunaan teknik psikodrama untuk meningkatkan sikap asertif.

Keywords

Psychodrama; Assertive; Vocational High School Students

Full Text:

PDF

References

Bong, M. (2002). Predictive Utility of Subject-, Task-, and Problem-Specific Self-Efficacy Judgments for Immediate and Delayed Academic Performances. The Journal of Experimental Education, 70(2), 133162. https://doi.org/10.1080/00220970209599503

Carnegie, D. (2014) Living an Enrichedlife: Tuntunan untuk Hiduplebih Bermakna. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama

Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research Fourth Edition. Bonson: Pearson., inc.

Erford, B. T. (2016). 40 Teknik yang Harus Diketahui Setiap Guru BK. Yogjakarta: Pustaka Pelajar

Rachmahana, S. R. (2003). Kepercayaan Diri dan Kemasakan Kerja Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Universitas Islam Indonesia. Jurnal. Universitas Islam Indonesia Yogyakarta

Slamet, dkk. (2016). Materilayanan Klasikal Bimbingan dan Konseling untuk SMK-MAK kelas 11. Yogyakarta: Paramitra Publishing

Wiyanti, S. (2016). Panduan Pelaksanaan Praktikum BK Kelompok. Surakarta: UNS

Refbacks

  • There are currently no refbacks.