Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Buzz Group untuk Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat

Eva Fitriyani, Sri Wiyanti, Ulya Makhmudah

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to determine the effectiveness of the group guidance of the buzz group discussion technique to improve the ability to express opinions. This research is experimental research with Quasi-Experimental Design. Students as research subjects who can express low opinions obtained from the pretest results. The research subjects were divided into two groups, namely the experimental group and the control group. The experimental group was given treatment in the form of group guidance on buzz group discussion techniques to improve the ability to express opinions, and the control group was not given treatment. The analysis used the MannWhitney technique obtained Z of -4,984 with p value 0,000 (0,000 <0,05), meaning that there is a difference in the results of the experimental group with the control group, which shows an increase in the score in the experimental group after being given treatment. In addition, the Wilcoxon technical analysis showed Z of -3,624 with a significance value of 0,000, then 0,000 <0,05, meaning that there was an increase in the posttest score in the experimental group after being given treatment in the form of group guidance on the buzz group discussion technique. Based on the analysis results, it was concluded that the group guidance of the buzz group discussion technique effectively improved the ability to express opinions.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan bimbingan kelompok teknik diskusi buzz group untuk meningkatkan kemampuan mengemukakan pendapat. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan Quasi Experimental Design. Peserta didik sebagai subjek penelitian yang memiliki kemampuan mengemukakan pendapat rendah, diperoleh dari hasil pretest. Subjek penelitian dibagi menjadi 2 kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Treatment berupa bimbingan kelompok teknik diskusi buzz group untuk meningkatkan kemampuan mengemukakan pendapat diberikan kepada kelompok eksperimen, kelompok kontrol tidak diberi treatment. Analisis yang digunakan teknik Mann Whitney diperoleh Z sebesar -4,984 dengan nilai signifikansi sebesar 0,000, maka 0,000 < 0,05, artinya ada perbedaan hasil kelompok eksperimen dengan kelompok kontrol yang menunjukkan ada peningkatan skor pada kelompok eksperimen setelah diberi treatment. Selain itu analisis teknik Wilcoxon yang menunjukkan Z sebesar -3,624 dengan nilai signifikansi 0,000, maka 0,000 < 0,05 artinya ada peningkatan skor posttest pada kelompok eksperimen setelah diberi treatment berupa bimbingan kelompok teknik diskusi buzz group. Berdasarkan hasil analisis diperoleh simpulan bahwa bimbingan kelompok teknik diskusi buzz group efektif untuk meningkatkan kemampuan mengemukakan pendapat. 

Keywords

Group Guidance, Buzz Group, Ability to Express Opinions

Full Text:

PDF

References

Hasibuan & Moedjiono. (2006) Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Hurlock, Elizabeth. (2003). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.

Milaningrum, Elisabeth & Mulyanto, Subur. (2015). The Effectiveness of Buzz Groups Method to Teach Reading Comprehension Viewed from Students Learning Motivation (An Experimental Study at the Mechanical Engineering Department Students of Balikpapan State Polytechnic). Jurnal Sains Terapan, 2 (2), 67-74.

Nursalam & Efendi, Ferry. (2008). Pendidikan dalam Keperawatan. Jakarta: Salemba Medika.

Prayitno. (2002). Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok (Dasar dan Profil). Padang: Ghalia Indonesia.

Prayitno & Erman Amti. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Roestiyah, N. K. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Romlah, Tatiek. (2006). Teori dan Praktek Bimbingan Kelompok. Malang: Universitas Negeri Malang.

Sagala, Syaiful. (2014). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung. Alfabeta.

Sastropoetro, Santosa. (1990). Pendapat Publik, Pendapat Umum dan Pendapat Khalayak dalam Komunikasi Sosial. Bandung: Remaja Rosdakarya

Tsang. A (2011). In-class Reflective Group Discussion as a Strategy for the Development of Students as Evolving Professionals. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning. Queensland: University of Queensland

Refbacks

  • There are currently no refbacks.