Pengembangan bahan ajar berbasis pendekatan pendidikan matematika realistik Indonesia (PMRI) pada materi waktu, jarak, dan kecepatan untuk SD kelas V

Asih Duwi Mawartini, Riyadi Riyadi, Joko Daryanto

Abstract

This study purpose to explain the needs of teachers regarding the teaching materials of mathematics materials time, velocity, and distance based on RME, the validity and practicality of teaching materials developed, the difference in average test results of learners before and after using teaching materials. This research is the research and development of Borg and Gall modified by Sukmadinata with steps: 1) preliminary study, 2) model development, 3) model test. The sample of this study was 5 students of class V of Wirun 04 State Elementary School, Sukoharjo. Data collection techniques are interviews, document analysis, questionnaires, and tests. Data Validity using triangulation of data sources. Data analysis using qualitative descriptive and quantitative descriptive. The results showed that the available teaching materials have not been able to meet the needs of teachers because of minimal practical activities and have not been able to recognize students' thinking ability and have not been in accordance with the concrete level of thinking of elementary school children. The development of mathematical teaching materials material time, distance, and speed is declared valid and practical to be used in the field by experts and is considered effective in improving the achievement of the average value of mathematics learning

Keywords

teaching materials, RME, mathematics, elementary school

Full Text:

PDF

References

S. Samsiyah 2019 Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi FPB- KPK Melalui Metode Pembelajaran Think Pair Share ( TPS ) pada Siswa Sekolah Dasar J. Pendidik. Dasar 7(1) 7–11

K. R. Fadillah, S. Marmoah, and Hadiyah 2021 Analisis dampak pembelajaran matematika berbantuan media youtube terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa kelas V di sekolah dasar selama social distancing J. Didakt. Dwija Indria 9(5)

Pujiati 2008 Permasalahan Pembelajaran Jarak, Waktu dan Kecepatan serta Alternatif Pemecahannya di SD (Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan PEmberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika)

Indaryati 2015 Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V J. Prima Edukasi 3(1) 84–96

E. Muchlis 2012 Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Terhadap Perkembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas Ii Sd Kartika 1.10 Padang Exacta 10(2) 136–139

W. K. Kusumaningtyas, Wardono, and Sugiarto 2012 Penerapan Pmri Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berbantuan Alat Peraga Materi Pecahan Unnes J. Math. Educ 1(2)

N. I. Taufik, Zulkadri, and Somakim 2012 PENGEMBANGAN MATERI AJAR PENGHITUNGAN VOLUME J. Pendidik. Mat 6(1) 35–62

A. S. N S R Dewi, S Kamsiyati 2020 Penerapan model pembelajaran RME untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis matematika siswa kelas V sekolah dasar J. Didakt. Dwija Indria 8(3)

U. Fauziah 2015 Desain Penelitian Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Tema Cahaya dan Warna untuk Pembelajaran IPA SMP Pros. Simp. Nas. Inov. dan Pembelajaran Sains 2015 (SNIPS 2015) 573–576

W. Wijayanti and I. Zulaeha 2015 Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Kompetensi Memproduksi Teks Prosedur Kompleks yang Bermuatan Kesantunan Bagi Peserta Didik Kelas X Sma/Ma Seloka - J. Pendidik. Bhs. dan Sastra Indonesia 4(2) 94–101

M. Arsanti 2018 Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi Pbsi, Fkip, Unissula KREDO J. Ilm. Bhs. dan Sastra 1(2) 71–90

Efuansyah and R. Wahyuni 2018 Pengembangan Bahan Ajar matematika Berbasis PMRI Pada Materi Kubus dan Balok Kelas VIII J. Deriv 5(1) 28–41

Y. Purwanto and S. Rizki 2015 Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual Pada Materi Himpunan Berbantu Video Pembelajaran AKSIOMA J. Math. Educ 4(1) 67–77

N. S. Sukmadinata 2013 Metode Penelitian Pendidikan (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya)

E. P. Widoyoko 2016 Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian (Yogyakarta: Pustaka Pelajar)

Sudjana 2005 Metoda Statistika (Bandung: PT. Tarsito Bandung)

S. Putrawangsa 2017 Desain Pembelajaran Matematika Realistik (Mataram: CV. Reka Karya Amerta)

C. Chisara and D. L. Hakim 2018 Implementasi Pendekatan Realistic Mathematics Education ( Rme ) Dalam Pembelajaran Matematika in Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika 65–72.

Sugiyono 2015 Metode Penelitian (Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D) (Bandung: Alfabeta)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.