Peningkatan keterampilan representasi penyajian data melalui model pembelajaran kooperatif tipe numbered head together (nht) pada peserta didik Kelas IV sekolah dasar
Abstract
Abstract. This research aims to improve representation skills of data presentation for fourth grade students of Mangkuyudan Elementary School Surakarta in 2018/2019 academic year by by applying Number Head Together (NHT). This Classroom Action Research consisted of two cyles with two learning in each cycle. Subject in this research were students and teacher in IV grade of Mangkuyudan Elementary School Surakarta. Research data collection by way of interviews, observations, test, and document analysis. Source triangulation and technical triangulation used for data validity. The data in this research used descriptive comparative analysis techniques and interactive analysis model by Miles and Huberman. Classical completeness of students in initial condition was 3,33%, in first cycle showed 40%. then in second cycle showed 80%.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
E. S. Winarni & Harmini, S 2011 Matematika untuk PGSD (Bandung : PT. Remaja Rosdakarya)
NCTM 2000 Principles and Standards for School Mathematics. NCTM.
F. S. Syafri 2017 Kemampuan Representasi Matematika dan Kemampuan Pembuktian Matematika (Surakarta : Pelangi Press)
M. Sabirin 2014. Representasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika.
R. Kariadinata, & Abdurrahman, M. 2012. Dasar-Dasar Statistik Pendidikan.(Bandung : Pustaka Setia)
A. Majid 2015 Strategi Pembelajaran (Bandung : PT Remaja Rosdakarya)
Suwarto 2014 Model-Model Pembelajaran Berwawasan Lingkungan Hidup (Surakarta : Pelangi Pres)
Ratumanan 2015 Inovasi Pembelajaran (Yogyakarta: Ombak)
Rahmawati D., S. E. Nugroho, N. M. D. P. 2014 Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Berbasis Eksperimen Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Smp. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 3(1).
A Soimin 2001 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 68 Model (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media)
P. Setiawati, Prayitno, S., & Subarinah, S. 2020 Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif tipe Numbered Head Together terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP. MANDALIKA Mathematics and Educations Journal, 2(2), 131.
N Birillina & Hartatik, S. 2019 Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Head Together terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Materi Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian di Kelas III SD Kemala Bhayangkari 1 Surabaya. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 4(2), 217.
Miles, & Huberman 2014 Analisis Data Kualitatif (Jakarta :UI Press)
Luth Prasandi E. W., R. S. I. S. K. 2017 Pemahaman Konsep Pengoperasian Penjumlahan Dan Pengurangan Bilangan Bulat Menggunakan Model Kooperatif Tipe Numbered Heads Together
Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO), 6(3).
R. A. Nugraha & L. Lestari 2019 Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Pecahan Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1).
A. R. Purnama & A. Surya 2019. Penerapan model pembelajaran realistic mathematics education (rme) untuk meningkatkan transfer of knowledge higher order thinking skills pada materi penyajian data peserta didik kelas v sekolah dasar. Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO)1–5.
V. I. Palupy 2019 Penggunaan pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan keterampilan menyajikan data dalam bentuk diagram batang. Jurnal Didaktika Dwija Indria
(SOLO), 7(1).
Refbacks
- There are currently no refbacks.