Pelaksanaan pembelajaran tematik pada pembelajaran jarak jauh di kelas V
Abstract
This reseach aims to: (1) describe Thematic Learning in Distance Learning (e-learning) (2) describe the school's efforts to optimize Thematic Learning in Distance Learning (e-learning). This research uses a qualitative approach with a case study method. The research subjects involved were the principal, teachers, students, and parents of grade V SD N Tegalayu No. 96 Surakarta. Research data collection techniques using observation and interviews. The validity of the research data used triangulation techniques. Data were analyzed using an interactive model, consisting of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. As a result, Thematic Learning in Distance Learning goes according to schedule. Five days a week. The implementation of learning includes the planning stage, the implementation stage, and the evaluation stage. The conclusions of the researchers are: (1) the implementation of thematic learning in distance learning at SD N Tegalayu No.96 Surakarta has run according to the schedule and (2) Efforts in implementing Thematic Learning in Distance Learning involve the efforts of the principal, teachers, students, and parents of students in improving learning optimization.
Keywords: thematic learning, e-learning, distance educationKeywords
Full Text:
PDFReferences
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia 2020 SURAT EDARAN NOMOR 4 TAHUN 2O2O TENTANG PELAKSANAAN KEBIJAKAN PENDIDIKAN DALAM MASA DARURAT PENYEBARAN CORONA VIRUS DISEASE (COVID- 19). Indonesia.
A. Taufik, 2019 Perspektif Tentang Perkembangan Sistem Pembelajaran Jarak Jauh Di Kabupaten Kutai Kartanegara Kalimantan Timur J. Pendidikan&Konseptual, 3 (2) 88–98
R. D. Adiputri, 2019 Sistem Pendidikan Finlandia: Catatan dan Pengalaman Seorang Ibu. (Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia)
I. Ragil, W. Atmojo, R. Ardiansyah, and D. Y. Saputri Implementasi Pembelajaran Berbasis Science , Technology , Engenering , Art And Mathematich ( STEAM ) untuk Meningkatkan Kompetensi Paedagogik dan Professional Guru SD Melalui Metode Lesson Study J. Pendidik.
Dasar, 8 (2) 119–123.
H. Mahfud, F. P. Adi, I. R. W. Atmojo, and R. Ardiansyah, 2019 Peningkatan Kompetensi Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Pada Guru Sd Di Kota Surakarta J. Pendidik. Dasar, 7 (2) 146–150.
A. Abdullah, 2017 Pendekatan Dan Model Pembelajaran Yang Mengaktifkan Siswa Edureligia; J. Pendidik. Agama Islam, 1 (2) 45–62, 2017.
R. N. K. Rambe, 2018 Penerapan Strategi Index Card Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia J. Tarb., 25 (1).
W. A. F. Dewi, 2020 Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar Edukatif J. Ilmu Pendidik., 2 (1) 55–61.
I. Dhull and M. Saksh, 2017 “Online Learning,” Int. Educ. Res. J. [IERJ]..
T. Rahayu, K. C. Suryandari, and Ngatman, 2019 Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Keunggulan Lokal Kabupaten Kebumen untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Tema 6 Subtema 2 di Kelas IV SD N Tahun Ajaran 2018/2019 Kalam Cendekia J. Ilm. Kependidikan, 7 (3) 300–304
U. Prihatsanti, S. Suryanto, and W. Hendriani, 2018 Menggunakan Studi Kasus sebagai Metode Ilmiah dalam Psikologi Bul. Psikol., 26 (2) 126, 2018.
A. Purwanto et al., 2020 Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar EduPsyCouns J. Educ. Psychol. Couns., 2 (1) 1–12.
A. G. Prawiyogi, A. Purwanugraha, G. Fakhry, and M. Firmansyah, 2020 Efektifitas Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Pembelajaran Siswa di SDIT Cendekia Purwakarta J. Pendidik. Dasar, 11 (01) 94–101.
Sugiyono, 2015 Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: CV Alfabeta.
N. Septantiningtyas, 2018 Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Dengan Aplikasi Google Class Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Edureligia; J. Pendidik. Agama Islam, 2 (2) 131–135.
S. Maslakhah 2019 PENERAPAN METODE LEARNING BY DOING SEBAGAI IMPLEMENTASI FILSAFAT PRAGMATISME DALAM MATA KULIAH LINGUISTIK HISTORIS KOMPARATIF diksi, 27 (2) 159–167.
Refbacks
- There are currently no refbacks.