Development and Language Acquisition of 3-Year-Old Children

Helmi Seftiani, Arni Khumaeroh

Abstract

This study aims to examine the development and acquisition of language in children aged 3 years. At this age, children show rapid progress in language skills, including the development of vocabulary, grammar, and the ability to communicate more effectively. This research uses a qualitative descriptive approach with direct observation of children aged 3 years in the family environment. The results of the study show that environmental factors, interactions with adults, and language stimulation play an important role in the language development of children aged 3 years. Children at this age begin to master more complex sentence structures, expand their vocabulary, and can communicate more fluently in social situations daily.

Keywords

Language Acquisition; Early childhood; Environment; Interaction

Full Text:

PDF

References

Alwi. (2003). Tata bahasa baku bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Arsanti Meilan. (2014). Pemerolehan bahasa pada anak (kajian psikolinguistik). Jurnal PBSI, 3(2).

Chaer. (2007). Linguistik umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Dardjowidjojo. (2000). Echa: kisah pemerolehan bahasa anak Indonesia. Jakarta: Grasindo.

Fauziddin. (2018). Useful of clap hand games for optimalize cognitive aspects in early childhood. Jurnal Obsesi, 2(2).

Manaf. (2010). Sintaksis: teori dan terapannya dalam bahasa Indonesia. Padang: Sukabina Press.

Manurung, R. (2014). Pemerolehan bahasa pada anak usia 4-5 tahun dengan stimulasi games edukasi. Ranah, 3(1).

Mayasari. (2018). Publikasi bentuk fungsi dan kategori sintaksis tuturan masyarakat Manduro sebagai pendukung perkembangan bahasa anak usia dini. Jurnal Obsesi, 2(1).

Miles dan Huberman. (2014). Analisis data kualitatif: buku sumber tentang metode–metode baru (terjemahan

Tjetjep Rohendi Rohidi). Jakarta: UI Press.

Mushaitir. (2016). Pemerolehan sintaksis (B1) bahasa Sasak pada anak usia 4-6 tahun di Lombok Timur melalui permainan tradisional. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 16(1).

Nazir. (2011). Metode penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Nurjamiaty. (2015). Pemerolehan bahasa anak usia tiga tahun berdasarkan tontonan kesukaannya ditinjau dari konstruksi semantik. Jurnal Edukasi Kultura, 2(2).

Nursalam & Nurhikmah. (2018). Representasi kalimat pada tuturan anak usia 3,6 tahun. RETORIKA:Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 11(2).

Pebriana. (2017). Analisis kemampuan berbahasa dan penanaman moral pada anak usia dini melalui metode mendongeng. Jurnal Obsesi, 1(2).

Rahardi. (2005). Pragmatik kesantunan imperatif bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.