The Application of The Pancasila Profile in The Skill Aspect at SDN Tayem East 3

Amalia Nurul Azizah, Alwi Sofyan

Abstract

This study aims to analyze the application of the Pancasila profile in the aspect of skills at SDN Tayem Timur 3. The method used is a qualitative descriptive method with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The research subjects were school principals, teachers, and students of grades V and VI. The results of the study show that the application of the Pancasila profile in the skills aspect at SDN Tayem Timur 3 is quite good, as can be seen from the development of student’s skills in various aspects such as critical thinking, creativity, and communication skills. In addition, the application of the Pancasila profile also helps increase student awareness of Pancasila values as a guide in everyday life. However, more efforts are still needed to improve the quality of the application of the Pancasila profile in the skills aspect, such as by providing training and guidance to teachers and students.

Keywords

Pancasila profile; skills; SDN Tayem Timur 3

Full Text:

PDF

References

Ananda, Rizki., & Fadhilaturrahmi. (2018). Analisis Kemampuan Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Pembelajaran Tematik Di SD. Jurnal BASICEDU. Volume 2, Nomor 2, pp 11-21.

Anatasya, Ervina., & Dewi, Dinie Anggareni. (2021). Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha. Volume 9, Nomor 2, pp 291-304.

Ardilla, Ayu., & Hartanto, Suryo. (2017). Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Hasil Belajar Matematika Siswa Mts Iskandar Muda Batam. JURNAL PHYTAGORAS. Volume 6, Nomor 2, pp 175-186.

Arifin, Z., & Wulan, L. P. (2017). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Pengembangan Keterampilan Kepemimpinan Siswa. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21 (1), 55-63.

Aviana, Ria. (2015). Pengaruh Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Terhadap Daya Pemahaman Materi Pada Pembelajaran Kimia Di SMA Negeri 2 Batang. JPS: Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah Semarang. Volume 3, Nomor 1, pp 30-33.

Dewi, Dinie Anggraeni., & Hamid, Solihin Ichas., Dewi, Maharani Sartika., Galand, Patricia Juwita., & Yolandha, Wenny. (2021). Membina Karakter Bangsa Indonesia untuk Anak Sekolah Dasar melalui Pendidikan Kewarganegaraan. JURNAL BASICEDU. Volume 5, Nomor 6, pp 5241-5248.

Fatchurrohman, A., & Setiawan, A. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Teks Deskripsi. Kajian Linguistik dan Sastra, 30 (2), 231-240. Hidayat, S. (2019). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Pengembangan Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia pada Mahasiswa Universitas Negeri Gorontalo. Jurnal Ilmu Pendidikan, 26 (1), 1-10.

Irawati, Dini., Iqbal, Aji Muhamad., Hasanah, Aan., & Arifin, Bambang, Samsul. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. EDUMASPUL: Jurnal Pendidikan. Volume 6, Nomor 1, pp 1224-1238.

Iskandar, A., & Masykuri, M. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Pengembangan Keterampilan Menggambar pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12 (1), 68-75.

Kahfi, Ashabul. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dan Implikasinya Terhadap Karakter Siswa Di Sekolah. DIRASAH: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar. Volume 5, Nomor 2. pp 135-151.

Susilawati, Eni., & Sarifuddin, Saleh. (2021). Internalization of Pancasila Values in Learning through Implementation of Pancasila Student Profile with “Merdeka Mengajar” Platform. Jurnal TEKNODIK. Volume 25, Nomor 2, pp 155-167.

Tiara, Shintia Kandita., & Sari, Eka Yuliana. (2019). Analisis Teknik Penilaian Sikap Sosial Siswa Dalam Penerapan Kurikulum 2013 Di SDN 1 Watulimo. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar. Volume 11, Nomor 1, pp 21-30.

Yulianti., & Dewi, Anggraeni. (2021). Penanaman Nilai Toleransi dan keberagaman Suku Bangsa Siswa Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Volume, 2 Nomor 1, pp 60-70.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.