PERLNDUNGAN HUKUM TERHADAP IBU PENGGANTI (SURROGATE MOTHER) YANG MENGIKATKAN DIRI DALAM PERJANJIAN SEWA RAHIM (SUROGASI) DI INDONESIA

Lintang Wistu Malindi

Abstract


Abstract

This study aims to analyze the legal protection on Surrogate Mother who bound into Surrogate Mother Agreement alongside the existence of Surrogate Mother Agreement based on Indonesia’s Civil Law. This tudy is normative legal research with analysis descriptive characteristic. The approach which was used in this research was statute approach. Type of data which   was used in this research was secondary data which included primary legal materials and secondary legal materials. The technique of collecting the data in this research was literature study. Analytical technique in this research was done by law interoretation.The result shows that there are many violation on ther rights against Surrogate Mother cause there is no strong legal protection. Therefpre, there is a eed for strong legal protection from the state through its legislations policy.

Keywords: Surrogate Mother, Surrogacy  Agreement, Legal Protection.

Abstrak

Kajian ini bertujuan untuk menganalisa perlindungan hukum terhadap ibu pengganti yang mengikatkan diri dalam perjanjian sewa rahim sekaligus eksistensi oerjanjian sewa rahim dalam perspektif hukum perdata di Indonesia. Penelitian ini merupakan penelitian hukum normatif yang ebrsifat deskriptif analitis. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini ialah pendekatan undang-undang. Jenis data yang digunakan dalam penelitian ini ialah data sekunder yang terdiri atas bahan hukum primer dan bahan hukum sekunder. Teknik pengumpulan data yang digunakan ialah melalui studi kepustakaan. Analisis data dilakukan melalui penafsiran hukum. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pelanggaran hak-hak asasi ibu pengganti karena tidak adanya perlindungan hukum yang kuat. Maka dari itu diperlukan perlindungan hukum yang kuat dari negara melalui legistasinya.

Kata Kunci: Ibu Pengganti, Perjanjian Sewa Rahim, Perlindungan Hukum.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/hpe.v8i1.44286

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Hukum dan Pembangunan Ekonomi




Jurnal Hukum dan Pembangunan Ekonomi

Online ISSN : 2777-0818
Print ISSN : 2338-1051
Website : https://jurnal.uns.ac.id/hpe
Email : jurnalhpe@mail.uns.ac.id cc to jurnalhpeuns@gmail.com
Published by : Universitas Sebelas Maret
Office : Master of Law-Postgraduate Program, Faculty of Law, Universitas Sebelas Maret, Surakarta, Indonesia
Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126- Phone 0271-642595

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.