Developing Infographic Teaching Materials for Introduction of Sapta Pesona-Based Character Value for Elementary School Students in the Bayah Dome Geopark Area, Lebak Regency
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alshehri, M. A. & Ebaid, M. (2016). The effectiveness of using interactive infographic at teaching mathematics in elementary school. British Journal of Education, 4(3),1-8
Andrea, G., & Santoso, S. (2020). Improving economy of the community based on sustainable tourism and creative economy through Business Process Re-Engineering (BPR) with geopark development in Lebak Regency Banten Province. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 5(1), 472–482.
Ardy, N. (2013). Bina Karakter Anak Usia Dini. Yogjakarta: PT Ar- ruzz Media
Barnawi, B. & Arifin, M. (2012). Strategi dan Kebijakan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jogjakarta. Ar-Ruzz Media
Çifçi, T. (2016). Effects of infographics on students' achievement and attitude towards geography lessons. Journal of Education and Learning, 5(1), 154-166. http://dx.doi.org/10.5539/jel.v5n1p154
Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Los Angeles: Sage.
Damayanti, S. P., Bagiastra, I. K. & Yulendra, L. (2019). Pengenalan sapta pesona wisata pada anak usia dini di PAUD Kumara Asih Mataram 2019. Media Bina Ilmiah, 14(1), 1963-1966. https://doi.org/10.33758/mbi.v14i1.289
Dispar (2020). Geopark Bayah Dome Bakal Dikembangkan Jadi Prioritas PariwisataKabupaten Lebak. Dinas Pariwisata Provinsi Banten diakses dari https://dispar.bantenprov.go.id/Berita/topic/588
Dwiyanti, L. (2019). Urgensi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Dalam Penanaman Nilai Karakter Anak Usia Dini Menyongsong Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Senat, 1471-1475.(Kriswantara, 2021)
Harsana, M. (2020). Pariwisata Dan Pembangunan Karakter Jati Diri Bangsa. jur. PTBB, FT UNY, 78- 80.
Hasanah, U. (2021). Media Infografis Sebagai Upaya Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Bagi Generasi Z. PRIMARY: JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 1436-1450.
Hidayat, S. (2013). Pengembangan Kurikulum Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. Iswari, F. (2019). Sosialisai Budaya Malu di Kalangan Pelajar. Jurnal Desain, 77-88.
Kriswantara, G. (2021). Bahan Ajar Digital Membaca Teks Cerita Rakyat. Sawerigading, 191-204.
Kemenpar (2012). Buku Pedoman Kelompok Sadar Wisata. Jakarta: Dirjen Pengembangan Destinasi Pariwisata, Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif.
Kemenparkraf. (2020). Buku Panduan Pemberdayaan Masyarakat Desa Wisata Berbasis Pendampingan. Jakarta: Direktorat Pengembangan SDM. Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif/Badan Pariwisata dan Ekonomi Kreatif
Lankow, J., Ritchie, J., Crooks, Ross. (2014). Infografis: Kedahsyatan Cara Bercerita Visual. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Majid, A. (2015). Pendekatan Ilmiah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Mansur, H., & Rafiudin, R. (2020). Pengembangan media pembelajaran infografis untuk meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(1), 37-48. https://doi.org/10.32585/jkp.v4i1.443
Mulyasa, E. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Buchory. (2018). Penguatan Nilai Karakter Masyarakat untuk Mendukung Pengembangan Pariwisata.
Jurnal Pengabdian Masyarakat J-DINAMIKA, 101-106.
Naim, N. (2012). Character Building: Optimalisasi Peran Pendidikan dalam Pengembangan Ilmu dan Pembentukan Karakter Bangsa. Yogjakarta: Ar Ruzz Media.
Najib, S. (2015). Pembangunan Karakter Pada Anak Manajemen Pembelajaran Guru. Surabaya: Surabaya Internasional
Nasution, A. P., Indrayati, I., Hakim, N., Lestari, F., & Rahayu, R. G. (2021). Program Pengembangan Wisata Geopark Bayah Di Kabupaten Lebak. Laporan Akhir Bina Lingkar Kampus (BLK). Tangerang: Institut Teknologi Indonesia
Rahmawati, H. Ristanto, R. & Miarsyah, M. (2021). Environmental education infographics by instagram: Digital learning material increasing motivation during the covid-19 pandemic. IJoASER, 4(1), 50-60
Reizal H. Agustiningsih, A. & Hutama, F. S. (2020). Pengembangan buku ajar berbasis infografis pada tema ekosistem untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SD. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 54-65.
Santoso, S., Ubaidillah, R., Balqis, B., & Sembiring, C. F. (2021). Community role in improving muslim- friendly value chain in COVID-19 pandemic at Geopark Bayah Dome tourism area. Proceedings of the 1st MICOSS Mercu Buana International Conference on Social Sciences, MICOSS 2020, EAI. doi:10.4108/eai.28-9-2020.2307372
Siregar, S. R. (2018). Sosialisasi Budaya Malu Di Kalangan Pelajar. Jurnal Sisfotek Global, 40-48. Soeswoyo, D. M. (2021). Potensi Pariwisata Dan Strategi Pengembangan Desa Wisata Sukajadi di Kabupaten Bogor. Masyarakat Pariwisata: Journal of Community Services in Tourism, 13-26.
Smiciklas, M. (2012). The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect with Your Audiences. Indianapolis, USA: Que Publishing.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Susetyo, H. R., Bahruddin, M. & Windarti, T. (2015). Efektivitas infografis sebagai pendukung mata pelajaran IPS pada siswa siswi kelas 5 SDN Kepatihan di Kabupaten Bojonegoro. Jurnal Art Nouveau, 4(1), 82-91
Syafruddin. (2021). Pariwisata Berbasis Budaya Dan Pendidikan Karakter Siswa Di Kawasan Kuta Mandalika. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 245-259.
Thiagarajan, S., Semmel, D. S. & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Teachers of Expectional Children Minneapolis' Training. Minnesota: Leadership Training Institute / Special Education, University of Minnesota.
Utomo, C. B. (2018). Konservasi Sosial Dan Penguatan Kapasitas Generasi Muda Melalui Infografik Budaya Lokal. Proceeding SN K-P PM, 311-319.
Wibowo, A. (2013). Managemen Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Wulandari, P. K. (2016). Generasi sadar wisata (Pemberdayaan pemuda dan Pendidikan duta wisata di
Kabupaten Trenggalek). Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis, 1(2), 140-148. http://dx.doi.org/10.17977/um021v1i22016p140
Yanti, N., Adawiyah, R. & Matnuh, H. (2016). Pelaksanaan kegiatan ekstrakurikuler dalam rangka pengembangan nilai-nilai karakter siswa untuk menjadi warga negara yang baik di SMA Korpri Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(11), 963-970.
Yildirim, S., Yildirim, G., Çelik, E., & Aydin, M. (2014). Student opinions about infographics design process. Journal of Research in Education and Teaching, 3(4), 247-255.
Refbacks
- There are currently no refbacks.