Development of Digital Teaching Materials on Solo Traditional Cuisine to Increase Cultural Awareness in History Education in Senior High Schools in Surakarta City
Abstract
Keywords
References
Ahmad, Susanto. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Predan Media Group.
Ayatrohaedi. (1986). Kepribadian Budaya Bangsa (local Genius). Jakarta: Dunia Pustaka Jaya.
Creswell, John W., (2015). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Tradition, London: SAGE Publications.
Darlen, R. F., Sjarkawi, S., & Lukman, A. (2015). Pengembangan e-book interaktif untuk pembelajaran fisika SMP. Jurnal Tekno-Pedagogi, 5(1).
Djono, D. (2013). The development of historical instruction/teaching material in senior high schools based on local history with SOI approach. Dewantara, 1(1), 241393.
Djono, Sukmawati, F., Salimi, M. (2023). Indonesian culinary history and values: Exploration study in Solo City, Indonesia. International Journal of Sustainable Development and Planning, Vol. 18, No. 3, pp. 961-969. https://doi.org/10.18280/ijsdp.180332
Irafahmi, D. T., & Sulastri. (2016). Developing an accounting textbook using collaborative learning and ifrs for senior high school students in Indonesia. Asian Journal of Accounting Research, 1(2), 52–61.
Irawan, C. Y. (2013). Pengaruh wisata kuliner terhadap perkembangan pariwisata Kota Solo.
Iswanto Sufandi, Warto, D. (2015). pengembangan bahan ajar sejarah lokal berbasis nilai0nilai sulam kerawang gayo untuk meningkatkan karakter bangsa siswa kelas XI SMA negeri di Kabupaten Bener Meriah. Historika, 16(1), 10–22. https://jurnal.uns.ac.id/historika/article/download/29442/19996
Jie Chi Yang & Yi Lung Lin. 2010. Development and Evaluation of an Interactive Mobile Learning Environment with Shared Display Groupware. Educational Technolgy & Society Journal, 13 (1). 195-207
Krismawati, N. U., Warto, W., & Suryani, N. (2018). Kebutuhan Bahan Ajar Sejarah Lokal di SMA. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 16(2), 355–374. https://doi.org/10.21154/cendekia.v16i2.1331
Koentjaraningrat. 1990. Pengantar Ilmu Antropologi, Jakarta. Djambatan
Kuntowijoyo, M. S. (2013). Pengantar ilmu sejarah, Yogyakarta: PT. Tiara Wacana.
Mahardika, M. D. G. (2020). Kepentingan rezim dalam buku teks sejarah di sekolah. ISTORIA Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 16(1).
Mbulu, J., & Suhartono. (2004). Pengembangan bahan ajar. Malang: Elang Mas.
Pi-Hsia Hung, Gwo-Jen Hwang, Yu-Fen Lin, Tsung-Hsun Wu dan I-Hsiang Su. 2013. Seamless Connection between Learning and Assessment-Applying Progressive Learning Tasks in Mobile Ecology Inquiry. Educational Technology & Society, 16 (1)
Prasetyo, A. A. (2017). Komik Digital Berbasis Android (M-Learning) Dalam Pembelajaran Sejarah untuk Meningkatkan Kesadaran Budaya. In Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan.
Prastowo, A. (2015). Panduan kreatif membuat buku teks inovatif. Jogjakarta: Diva Press.
Rahajeng, S. O. (2009). Solo The Spirit of Java.
Saleh, Z. (2021). Pengembangan potensi diri anak melalui program kegiatan islami majelis anak shaleh kota parepare. IAIN Parepare.
Selvi, S., Nurhikmah, H., & Arnidah, A. Development Of E-Modules for Science Subjects to Improve Learning Outcomes of Class Vii Students of SMPN 2 North Galesong Takalar District. Teknodika, 22(2).
Siallagan, J. (2015). Melestarikan Kearifan Lokal Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kesadaran Budaya Di Era Globalisasi. TE DEUM (Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan), 5(1), 41-61.
Spathopoulou, F., Papakonstantinidis, S. (2017). Budaya sebagai parameter dalam menilai kinerja siswa. Surat Humaniora dan Ilmu Sosial, 5(3): 72-78. https://doi.org/10.18488/journal.73.2017.53.72.78
Sutarno. 2008. Pendidikan multikultural. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Vacc, Nicholas, DeVaney, Susan, Brendel, Johsstone. 2003. Counseling Multikultural and Diverse Population: Strategis For Pracititioners. Brunner-Routledge, NY, USA
Wiyanarti, E., Supriatna, N., & Winarti, M. (2020b). Pengembangan Sejarah Lokal Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah Yang Kontekstual. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 9(1), 67–74. https://doi.org/10.17509/factum.v9i1.21666
Refbacks
- There are currently no refbacks.