Pengaruh intensitas penggunaan media online dan determinasi diri terhadap literasi digital mahasiswa

Agita Fitri Bidadari, Patni Ninghardjanti, Tutik Susilowati

Abstract

This study aims to find out Whether or not there is an influence of the intensity of online media use on digital literacy, whether or not there is an influence of self-determination on digital literacy, whether or not there is an influence on the intensity of online media use and self-determination of the digital literacy. This form of research is quantitative, using a case study. This research was conducted at the Office Administration Education Study Program FKIP Sebelas Maret University. The data source consists of a closed questionnaire in the form of a checklist and a rating scale for 81 students. The sampling technique used was non-probability. Test data validity using product moment correlation using  SPSS 25. Data analysis techniques use interactive model analysis. The results showed a positive and significant influence on the intensity of online media use on digital literacy (tcount 2,414 > ttable 1,995). There is a positive and significant influence of self-determination on digital literacy (tcount 4,320 > ttable 1,995). There is a jointly positive and significant influence on the intensity of online media use and self-determination on digital literacy (Fcount 10,950 > from Ftable 3,11).


Keywords

education; internet; quantitative; social media; technology.

Full Text:

PDF

References



Ajeng, N. (2023). Pengaruh penggunaan google scholar, youtube, kemandirian belajar, dan motivasi diri dalam pembelajaran online terhadap peningkatan literasi digital pada mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Lampung. http://digilib.unila.ac.id/69693/.

Asari, A., Kurniawan, T., Ansor, S., & Putra, A. B. N. R. (2019). Kompetensi literasi digital bagi guru dan pelajar di lingkungan sekolah kabupaten Malang. BIBLIOTIKA: Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 3(2), 98-104.

Fatmawati, S. F. (2021). Sistem informasi akademik berbasis web pada bimbingan belajar STAN D2STARS Di Bekasi. http://repository.nusamandiri.ac.id

Fauzana, A., & Firman, F. (2019). The relationship of self determination with student learning outcomes of skipping at SMAN 5 Pariaman. Jurnal Neo Konseling, 1(2).

Febliza, A., & Okatariani, O. (2020). Pengembangan instrumen literasi digital sekolah, siswa dan guru. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Riau, 5(1), 1-10.

Fitriyani, R., & Lismawati, L. (2014). Pengaruh penggunaan teknologi informasi, keahlian pemakai dan intensitas pemakaian terhadap kualitas informasi akuntansi. Universitas Bengkulu.

Geon, S. A. B. (2016). Hubungan antara efikasi diri dan determinasi diri siswa kelas X SMA Charitas. Psiko Edukasi, 14(1), 28-38.

Ghufron, G. (2018). Revolusi industri 4.0: tantangan, peluang, dan solusi bagi dunia pendidikan. Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 2018, 1(1), 332–337.

Kuo, N.-C. (2016). Promoting family literacy through the five pillars of family and community engagement (face). School Community Journal, 26(1), 199– 222.

McDougall, J., Readman, M., & Wilkinson, P. (2018). The uses of (digital) literacy. Learning, Media and Technology, 43(3), 263–279.

Nahdi, D. S., & Jatisunda, M. G. (2020). Analisis literasi digital calon guru SD dalam pembelajaran berbasis virtual classroom di masa pandemi covid-19. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(2).

Ririen, D., & Daryanes, F. (2022). Analisis literasi digital mahasiswa. Research and Development Journal of Education, 8(1), 210-219.

Riswanti Rini, R., Nurain, S., & Ujang, E. (2022). Literasi digital mahasiswa dan faktor-faktor yang berpengaruh. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 10(2), 171-179.

Romli, A. S. M. (2018). Jurnalistik online: panduan mengelola media online. Nuansa Cendekia.

Rosalina, D., Yuliari, K., Setianingsih, D., & Zati, M. R. (2021). Faktor–Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Kompetensi Literasi Digital Mahasiswa di Era Revolusi Industri 4.0. EKONIKA Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 6(2), 294-306.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory. Basic psychological needs in motivation, development, and wellness.

Stefany, S., & Nurbani, B. (2017). Literasi digital dan pembukaan diri: studi korelasi penggunaan media sosial pada pelajar remaja di Kota Medan. Sosioglobal: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Sosiologi, 2 (1), 10–31.

Syah, R., Darmawan, D., & Purnawan, A. (2019). Analisis faktor yang mempengaruhi kemampuan literasi digital. Jurnal Akrab, 10(2), 60-69.

Ummah, A. H., & Kurniawan, A. (2020). Literasi digital dan peran strategis net generation dalam membangun konten positif di media sosial. INTEGRITAS: Jurnal Pengabdian, 4(2), 170-181.

Widana, I. W., & Muliani, N. P. L. (2020). Uji persyaratan analisis. Klik Media.

Yusrizal, Y., & Fatmawati, F. (2021). Pelatihan penggunaan media daring sebagai alternatif pembelajaran era pandemi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(6), 297-301.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.