Pengaruh fasilitas belajar dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi

Javier Rama Alfiantama, Patni Ninghardjanti, Susantiningrum Susantiningrum

Abstract

This study uses quantitative research to know; 1) whether or not there is an influence of learning facilities on learning outcomes; 2) whether or not the influence of learning motivation on learning outcomes; 3) whether or not the influence of learning facilities and learning motivation on learning outcomes. This research was conducted at SMA Negeri 1 Cikarang Utara. The total population of this research is 107, and the total sample is 52. The sampling technique used was proportionate random sampling. Data collection techniques from this study used questionnaires, observation, and documentation. The data analysis techniques used in this study are multiple regression analysis, F test, and t-test. the results of this study are: 1) There is an influence of learning facilities on learning outcomes with the results of the t-test 2.267 > 2.00958 or H0 is rejected, H1 is accepted; 2) There is an influence of learning motivation on learning outcomes with the results of the t-test 2.197 > 2.00958 or H0 is rejected, H2 is accepted; 3) There is an influence of learning facilities and learning motivation on learning outcomes with the results of the F test 39,318> 3.18b or H0 is rejected, H3 is accepted.

Keywords

learning facilities; learning motivation; learning outcomes

Full Text:

PDF

References

Andika, Rizal, F., & Ras. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Menunda Tugas Akademik Mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknik Bnagunan. (Skripsi Universitas Negeri Padang).

Anggryawan, I. H. (2019). Pengaruh Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 72.

Arianto. (2008). Pengertian Fasilitas Belajar dan Sejenisnya. Diambil kembali dari 10 Desember 2022, dari http://sobatbaru.blogspot.com/2008/10/pengertian-fasilitas-belajar.html#

Arikunto. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Bafadal, I. (2004). Manajemen Perlengkapan Sekolah Teori dan Aplikasinya. Jakarta: Bumi Aksara.

Dewi, E., Johan, R. S., & Trisnawati, F. (2016). Pengaruh Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Program Keahlian Akuntansi di SMK Kansai Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 11.

Hamalik, O. (2008). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hamdani. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pusaka Setia.

Hidayana, A. F. (2021). Pengaruh Kelengkapan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Mi Nurul Ulum Madiun. Jurnal Paradigma, 199.

Jihad, & Haris. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Kunandar. (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Suatu Pendekatan Praktis Disertai Dengan Contoh . Jakarta: Rajawali Pers.

Priyatno, & Dwi. (2014). Mandiri Belajar Analisis Data dengan Spss. Yogyakarta: Mediakom.

Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ricardo, & Meilani. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, Vol. 1, No.1, Hal 90.

Rosyid, Zaiful, M., Mustajab, & Aminol. (2019). Prestasi Belajar. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.

Sadriman, A. M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rajagrafindo.

Sanjaya, & Wina. (2014). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rajagrafindo.

Siregar, & Syofian. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi Dengan Perbandingan Perhitungan Manual & SPSS. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sudijono. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Sudjana. (2010). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukirman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: PT. Pustaka Insan Madani.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kharisma Putra Utama.

Uno, H. B. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Warti, E. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SD Angkasa 10 Halim Perdana Kusuma Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan Matematika, 184.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.