PENGARUH KEAKTIFAN BERORGANISASI DAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR ILMU ORGANISASI MAHASISWA PAP FKIP UNS

Muhammad Zainuddin, Hery Sawiji, Tri Murwaningsih

Abstract

The research uses quantitative descriptive methods. The respondents of this study were students of 2015-2017 PAP FKIP UNS Surakarta who received organizational science courses of 203 students. The sampling technique used was Proportional random sampling with a sample of 135 students. Data collection techniques used were questionnaires and documentation. Questionnaires are used to collect data on activeness in organizing and interpersonal communication, while documentation is used to collect data on learning achievement in organizational science courses. The data analysis technique used is multiple regression analysis.The results of this study are: (1) There is a significant effect of organizational activeness on the academic achievement of the 2015-2017 PAP FKIP UNS Surakarta as indicated by the t count value of the organizational activeness variable is 3,819 > t table is 1,978 and sig. 0,000 < 0,05. (2) There is a significant influence on the activeness of organizing on the learning achievement of the 2015-2017 PAP FKIP UNS Surakarta as indicated by the count value of interpersonal communication is 8,121 > t table is 1,978 and the value of sig. 0,000 < 0,05. (3) There is a significant influence on the activeness of organizing and interpersonal communication together on the learning achievement of the 2015-2017 PAP FKIP UNS Surakarta as indicated by F count value greater than F table, which is 129,660 > 3,06

Keywords

Active in organization, interpersonal communication, learning achievement in organizational science

Full Text:

PDF

References

Aunurrahman, M. (2013). Belajardan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Basuki, I., & Hariyanto, M. S. (2014). Asesmen Pembelajaran. PT. Remaja Rosdakarya: Bandung.

Devito, J. A. (2010). Komunikasi antar manusia. Jakarta: Professional Books.

Djaali, H., & Muljono, P. (2007). Pengukuran Dalam Bidang Pendidikan Gramedia Indonesia.

Fajar, M. (2012). Ilmu Komunikasi: Teori & Praktik. Yogyakarta: Graha Ilmu

Fatimah, Maulana N. (2016). Efektifitas Komunikasi Divisi Komunikasi Korporat dalam Menyosialisasikan budaya Kinerja (Performence Culture) Terhadap Karyawan Di PT PERTAMI (Persero).

Ghozali, Imam. (2011). Analisi Multivariatedengan Program SPSS. Badan Penerbit Universitas Dipenogoro: Semarang. Gramedia.

Hasibuan, M. S. (2013). Organisasi dan motivasi: dasar peningkatan produktivitas. Jakarta: Bumi Aksara.

Liliweri, Alo (2013). Dasar-dasar komunikasi kesehatan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mooney, D. J. (2012). Konsep Pengenbangan Organisasi Publik. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Muhammad, A. (2011). Komunikasi organisasi. Penerbit Bumi Aksara.

Mulyasa, E. (2011). Kurikulum Tingkat SatuanPendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Priyatno, D., (2014), SPSS 22: Pengolahan Data Terpraktis, 89-91, 99, 103, 108, 113, 134, 141, 148, C.V. Andi Offset, Yogyakarta.

Rakhmat, J., & Surjaman, T. (2010). Psikologi komunikasi. Remaja Rosdakarya.

Santoso, Singgih. (2010). Menguasai Statistik di Era Informasi Dengan SPSS 12. Jakarta: PT. Alex Media Komputindo.

Sawiji, H. (2012). Komunikasi Kantor. Surakarta: UNS Press

Slameto. (2010). BelajardanFaktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Siagian, S. P. (2010). Teori pengembangan organisasi. Bumi Aksara.

Siswanto. (2010). PengantarManajemen. Jakarta: BumiAksara.

Sukirman, S. (2014). Tuntunan belajar di perguruan tinggi. Jakarta: Pelangi Cendekia.

Sudjana, N. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sujarweni, V. W., & Endrayanto, P. (2012). Statistika untuk penelitian. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sugihartono, K. N. F., Harahap, F., Setiawati, F. A., & Nurhayati, S. R. (2012). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta UNY.

Sugiyono, M. P. P. (2013). Pendekatan Kuantitatif. Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta.

Sumadi, S. (2002). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Grafindo PerkasaRajawali.

Suranto, Aw. (2010). Komunikasi Sosial Budaya. Yogyakarta: Graha Ilmu

Syah, Muhibbin. (2010). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Triana, E. (2011). Pengaruh keaktifan berorganisasi dan kebiasaan belajar terhadap prestasi belajar mahasiswa jurusan pendidikan geografi angkatan 2008 dan 2009 Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. hlm, 25-70.

Uno, B. Hamzah dan Satria Koni. 2012. Assessment Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Untari, Erny. (2015). KorelasiKeaktifanSiswaDalamKegiatanOrganisasiSekolah Dan Gaya BelajarSiswaTerhadapPrestasiBelajarMatematikaSiswaKelas X Madrasah Aliyah NegeriNgawiTahunAjaran 2014/2015.Jurnal Media Prestasi15 (2).

UU Nomor 20 Tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Diakses pada tanggal 18 Januari 2019 dari http://belajarpsikologi.com/pengertian-pendidikan-menurut-ahli/

West &Turner, H, L. (2012). Pengantar Teori Komunikasi. Jakarta: Salemba Humanika

Wikipedia. (2016). OrganisasiMahasiswa. Diperolehpada 16 Maret 2019 darihttps://id.wikipedia.org/wiki/Organisasi_mahasiswa.

Winkel, W. S. (2011). Psikologi pendidikan dan evaluasi belajar. Gramedia.

Wood, T, J. (2013). Komunikasi Interpersonal : Interaksi Keseharian. Jakarta: Salemba Humanika

Wursanto, I. (2012). Dasar-dasar ilmu organisasi. Yogyakarta: Andi Offset.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.