Pengaruh media komik digital terhadap pemahaman keragaman musik Nusantara pada siswa kelas IV sekolah dasar
Abstract
Abstract This study aims to determine the influence of digital comic media on students' understanding of the diversity of Indonesian music among grade VI elementary school students in Blora Kota District, Blora Regency. The research employs a quasi-experimental design. The population consists of all elementary schools in Blora Kota District, Blora Regency. The sample was determined using the cluster random sampling technique. Data were collected using a test method in the form of pretests and posttests. The hypothesis was tested using a t-test. The study results indicate that the use of digital comic media enhances students' understanding of the diversity of Indonesian music. Comics motivate students and help them understand material through images. This is evidenced by an increase in the average posttest score (86.590) compared to the average pretest score (68.409). Moreover, the significance value from the t-test is 0.000, which is less than 0.05, indicating a significant influence of the independent variable on the dependent variable.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
[1] I. N. Kariasa and I. W. D. Putra, “Karya Karawitan Baru Manikam Nusantara,” Mudra J. Seni Budaya, vol. 36, no. 2, pp. 222–229, 2021, doi: 10.31091/mudra.v36i2.1471.
[2] F. Fatria and L. S. Dewi Ginting, “Sosialisasi Lagu Nusantara Sebagai Upaya Menumbuhkan karakter cinta tanah air,” Pros. Semin. Nas. Has. Pengabdi. 2018, vol. 1, no. 1, pp. 85–93, 2018.
[3] L. H. M. Wibisono, K. Karsono, and J. Daryanto, “Analisis aktivitas pembelajaran SBdP muatan seni musik pada kurikulum merdeka ditinjau dari perspektif pendidikan seni holistik kelas IV sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, vol. 12, no. 1, pp. 25–30, 2024, doi: 10.20961/ddi.v12i1.80117.
[4] T. A. Arif and Iskandar, “Teknik Penyusunan Bahan Ajar Bahasa Indonesia Bagi Guru di Sekolah Dasar,” Pros. Semin. Nas. Pendidik. era revolusi, pp. 597–606, 2018.
[5] K. Megantari, I. G. Margunayasa, and I. G. Agustiana, “Belajar Sumber Daya Alam Melalui Media Komik Digital,” Mimb. PGSD Undiksha, vol. 9, no. 1, p. 139, 2021, doi: 10.23887/jjpgsd.v9i1.34251.
[6] H. T. Hapsari, R. Riyadi, and T. Budiharto, “Pengembangan media pembelajaran berbasis e-flipbook melalui canva pada materi satuan waktu untuk peserta didik kelas III sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, vol. 11, no. 4, pp. 1–6, 2023, doi: 10.20961/ddi.v11i4.76724.
[7] I. T. Agustin and N. Nafiah, “Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru terhadap Pembentukan Karakter Siswa di SD Negeri Margorejo VI/524 Surabaya,” Educ. Hum. Dev. J., vol. 4, no. 2, pp. 21–31, 2019, doi: 10.33086/ehdj.v4i2.1122.
[8] R. Puspitorini, A. K. Prodjosantoso, B. Subali, and J. Jumadi, “Penggunaan Media Komik Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Kognitif Dan Afektif,” J. Cakrawala Pendidik., vol. 3, no. 3, pp. 413–420, 2014, doi: 10.21831/cp.v3i3.2385.
[9] V. E. Putri, S. R. Pradana, U. Mulawarman, and U. N. Jakarta, “Komik Sebagai Media Pembelajaran Kreatif untuk Meningkatkan Literasi Siswa SD,” vol. 1, 2024.
[10] H. Nurhayati and N. W. , Langlang Handayani, “Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3(2), 524–532, 2020, [Online]. Available: https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
[11] M. I. R. Luawo and I. T. Nugroho, “Media Komik untuk Mengembangkan Pemahaman Kemandirian Emosional Siswa Kelas XI SMA Negeri 111 Jakarta,” INSIGHT J. Bimbing. Konseling, vol. 7, no. 2, pp. 121–132, 2018, doi: 10.21009/insight.072.01.
[12] F. R. Dewi and E. W. Setyaningtyas, “Pengembangan Komik Digital Interaktif untuk Memperkuat Kemampuan Membaca pada Materi Pengukuran Panjang dan Berat Kelas II SD,” J. Basicedu, vol. 6, no. 5, pp. 8652–8665, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i5.3884.
[13] Syamsurijal, S. Iwan, and Y. M. Muhammad, “Efektivitas Media Elektronik Komik Digital untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Mahasiswa,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 6, no. 3, pp. 10529–10535, 2022.
[14] “Media Pembelajaran, Komik, Motivasi Belajar,” vol. 5, no. 2, pp. 1009–1016, 2023.
[15] R. Sulistyowati, J. Indrastoeti, and S. Poerwanti, “berbantuan media komik untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah siswa kelas v sekolah dasar,” pp. 305–310.
[16]M. P. Ramadan, S. Sukarno, and S. Yulisetiani, “Analisis penerimaan guru dan siswa terhadap media pembelajaran IPA materi siklus makhluk hidup berbasis Articulate Storyline di kelas IV sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, vol. 11, no. 1, 2023, doi: 10.20961/ddi.v11i1.63475.
Refbacks
- There are currently no refbacks.