Analisis tahapan asesmen diagnostik kognitif dalam pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar

Tri Wahyuni, Matsuri Matsuri, Roy Ardiansyah

Abstract

The aim of this research is to describe how teachers implement the phases of cognitive diagnostic evaluation in Indonesian learning. Qualitative research method with a descriptive approach. The research's participants include school administrators, teachers, and students. Data collecting strategies include interviews, observations, and documentation.   The Miles and Huberman model is used while analysing data. The execution of diagnostic assessment at SDN Gedangan 2 is examined based on diagnostic assessment stages that have successfully completed the planning, implementation, and follow-up/diagnosis stages

Keywords

Diagnostic Assessment, Stages of Cognitive Diagnostic Assessment, Indonesian Language

Full Text:

PDF

References

R. W. Irmayanti, S. Marmoah, and M. I. Sriyanto, “Implementasi kurikulum merdeka pada sekolah penggerak dalam perspektif fungsi manajemen di sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, vol. 11, no. 2, 2023, doi: 10.20961/ddi.v11i2.75611.

R. Komalawati, “Manajemen pelaksanaan tes diagnostik awal di sekolah dasar pasca belajar dari rumah untuk mengidentifikasi learning loss,” J. Edupena, vol. 1, no. 2, pp. 135–148, 2020.

S. Arikunto, Dasar dasar evaluasi pendidikan edisi 3. 2021.

D. Firmanzah and E. Sudibyo, “Implementasi Asesmen Diagnostik Dalam Pembelajaran Ipa Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Smp/Mts Wilayah Menganti, Gresik,” Pensa E-Jurnal Pendidik. Sains, vol. 9, no. 2, pp. 165–170, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/index.

S. W. Nasution, “PROSIDING PENDIDIKAN DASAR URL: https://journal.mahesacenter.org/index.php/ppd/index Assesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar,” Prosding Semin. Nas. Pendidik. Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 135–142, 2021, doi: 10.34007/ppd.v1i1.181.

D. S. Saputra, I. E. Lestari, L. Anggraini, S. A. Difani, and U. L. Naja, “Implementation of The Independent Learning Curriculum Assessment at UPT SD Negeri 1 Podomoro,” in Seminar Nasional Inovasi Pendidikan Ke-7 (SNIP 2023), 2023, vol. 7, no. Snip, pp. 82–95.

R. T. Wulandari, D. P. Pratama, and A. Andiyanto, “Pengaruh Model Somatis, Auditori, Visual, Intelektual (SAVI) pada Muatan Bahasa Indonesia terhadap Hasil Belajar Peserta Didik,” J. Penelit. dan Pengemb. Pendidik., vol. 5, no. 3, p. 340, 2021, doi: 10.23887/jppp.v5i3.39407.

Ningrat and Sumantri, “Kontribusi Gaya Belajar dan Motivasi Belajarterhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD,” vol. 2, pp. 145–152, 2019.

J. E. Prayitno, R. Rukayah, and J. Daryanto, “Analisis kesalahan penggunaan ejaan bahasa Indonesia pada teks karangan narasi peserta didik kelas v SD,” Didakt. Dwija Indria, vol. 9, no. 1, pp. 1–7, 2021, doi: 10.20961/ddi.v9i1.49033.

G. A. P. T. W. Wulandari, I. B. Putrayasa, and I. N. Martha, “Efektivitas Asesmen Diagnostik dalam Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pelajaran Bahasa Indonesia,” Nusant. J. Pendidik. Indones., vol. 3, no. 3, pp. 433–448, 2023, doi: 10.14421/njpi.2023.v3i3-5.

N. (National R. Council), Knowing What Students Know: The Science and Design of Educational Assessment. 2001.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D, Edisi kedu. Bandung, 2019.

Rahmi, “PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) PADA MATERI KINETIKA KIMIA Relativitas, Vol. 1, No. 1, Oktober 2018,” vol. 1, no. 1, pp. 44–49, 2019.

E. Prasetyo and Wahyudi, “Pengembangan Instrumen Penilaian Kognitif Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas 4 Sd,” J. Pendidik., vol. 2, no. 3, pp. 165–182, 2019.

Bloom, Englehart, Furst, Hill, and Krathwohl, Bloom’s Taxonomy of Learning Objectives. 1956.

R. M. Gagné and M. P. Driscoll, Essentials of Learning for Instruction. 1988.

A. Yus, “Konsep Asesmen, Evaluasi dan Kaitannya dengan Pembelajaran,” Pustaka.Ut.Ac.Id, pp. 1–19, 2018, [Online]. Available: https://www.pustaka.ut.ac.id/lib/wp-content/uploads/pdfmk/CAUD010802-M1.pdf.

M. W. Lidi, “Pembelajaran Remedial Sebagai Suatu Upaya Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar,” Foundasia, vol. 9, no. 1, pp. 15–26, 2019, doi: 10.21831/foundasia.v9i1.26158.

A. Rachmawati and A. lestariningrum, “Penerapan Model Pembelajaran Inovatif Melalui Asesmen Diagnostik Dalam Menguatkan Literasi Anak Kelas 1 di SDN Banjaran 5,” Pros. SEMDIKJAR …, pp. 891–898, 2022, [Online]. Available: https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/2408

Refbacks

  • There are currently no refbacks.