Implementasi media kartu bergambar berbantuan qr code materi cerita rakyat untuk mengembangkan keterampilan bercerita peserta didik kelas v sekolah dasar

Inggrit Daniella Dewenty, Rukayah Rukayah, Septi Yulisetiani

Abstract

One aspect of speaking skills is storytelling skills. Through stories and storytelling activities, it can make someone active and creative to form words and sentences in communication that are clear and easily understood by listeners. To improve, teachers can encourage them to create stories, practice intonation and facial expressions, and provide constructive feedback. The purpose of this study was to determine the use of qr code-assisted picture card media folklore material on storytelling skills of students grade V of SD Negeri Bromantakan No.56 Surakarta academic year 2023/2024. The method used is qualitative with data collection techniques in the form of observation, interviews, and document studies. Data analysis uses data reduction in the form of summarizing, taking important data, then categorizing, and discarding things that are not important to the researcher's research. From the results of research on the implementation of qr code-assisted picture card media folklore materials on storytelling skills this is the use of qr code-assisted picture card media in learning effective storytelling skills to develop the ability of storytelling skills of learners.

Keywords

storytelling skills, picture cards, media

Full Text:

PDF

References

S. A. Rangkoly, “Penggunaan Boneka Tangan Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Bercerita Di Sekolah Minggu Jemaat Gki Silo,” J. Wiyata Cenderawasih, Vol. 1, No. 1, Pp. 32–38, 2022. [2] S. Setiyaningsih, S. Yuwana, And Hendratno, “Peningkatan Keterampilan Bercerita Siswa Setelah Menggunakan Media Animasi Audio Visual Dongeng Binatang Berbasis Canva,” J. Elem. Edukasia, Vol. 6, No. 2, Pp. 618–624, 2023, Doi: 10.31949/Jee.V6i2.5452. [3] P. Klien, H. Di, R. Sakit, And J. Provinsi, “Meningkatkan Kemampuan Bercerita Siswa Melalui Media Gambar Di Sekolah Dasar,” J. Pengabdi., Vol. 2, No. 2, Pp. 29–31, 2020, [Online]. [4] W. O. Irawati And I. Meiarni, “Membangun Keterampilan Berbicara Melalui Media Gambar Di Tpa Desa Huntu Selatan,” Vol. 2, No. 2, Pp. 61–67, 2023. [5] S. R. M. Azmi, “Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Bercerita Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Sci. Soc. Res., Vol. 2, No. 1, Pp. 7–11, 2019. [6] M. Hanif, N. Samsiyah, And E. S. Maruti, “Peningkatan Keterampilan Bercerita Juru Pelihara Situs Sejarah Madiun Melalui Metode Bercerita Berpasangan,” Selaparang J. Pengabdi. Masy. Berkemajuan, Vol. 4, No. 1, P. 284, 2020, Doi: 10.31764/Jpmb.V4i1.2772. [7] W. D. Pratiwi, D. Hartati, And A. A. Karim, “Pelatihan Mendongeng Saat Observasi Pun Ketua Tbm Pustaka Berkiprah Menyampaikan Bahwa Karena Tidak Pernah Ada Pelatihan Keterampilan Mendongeng .,” Vol. 7, No. 6, Pp. 2–10, 2023. [8] Y. Waruwu, “Peningkatan Keterampilan Bercerita Melalui Pendekatan Savi Berbantuan Boneka Tangan,” J. Glob. Edukasi, Vol. 4, No. 1, Pp. 39–46, 2020. [9] D. A. Pujiasti, Y. I. Widyaningsih, And M. Rahmayanti, “Pengaruh Media Kartu Gambar Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” Caxra J. Pendidik. Sekol. Dasar, Vol. 2, No. 1, Pp. 43–49, 2024, Doi: 10.31980/Caxra.V2i1.813. [10] V. Annisa, N. Fajrie, And M. N. Ahsin, “Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Kartu Gambar Ilustrasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar,” Wasis J. Ilm. Pendidik., Vol. 2, No. 1, Pp. 1–8, 2021, Doi: 10.24176/Wasis.V2i1.4951. [11] F. P. Pratiwi And G. Gunansyah, “Pengembangan Media Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Faradila Putri Pratiwi Pgsd Fip Universitas Negeri Surabaya Faradillaputripratiwi83@Gmail.Com Ganes Gunansyah Pgsd Fip Universitas Negeri Surabaya,” Jural Penelit. Guru Sekol. Dasar, Pp. 421–430, 2022. [12] A. C. Apsari And A. S. Rukmi, “Pengembangan Media Pop-Up Book Dengan Teka-Teki Silang Untuk Kemampuan Menulis Kata Peserta Didik Kelas I Sekolah Dasar,” Pp. 473–485, 2023. [13] U. Jamaludin Et Al., “Analisis Penguatan Karakter Percaya Diri Melalui Metode Diskusi Tanya Jawab Di Sd Negeri Margasana 1,” Innov. J. Soc. Sci. Res., Vol. 3, No. 3, Pp. 317–325, 2023. [14] M. L. Syam And Erdisna, “Sistem Informasi Stok Barang Menggunakan Qr-Code Berbasis Android,” J. Inform. Ekon. Bisnis, Vol. 4, 2022, Doi: 10.37034/Infeb.V4i1.108. [15] V. Laula, S. D. Hutahaean, And M. Nawir, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Qr Code Card Pada Materi Pesawat Sederhana Kelas VIII di Smp Negeri 14 Palangka Raya,” Bahana Pendidik. J. Pendidik. Sains, Vol. 5, No. 1, Pp. 30–36, 2023, Doi: 10.37304/Bpjps.V5i1.8860. [16] V. M. Ningsih And G. Gunansyah, “Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Qr Code Dalam Pembelajaran Ips Materi Peristiwa Kebangsaan Masa Penjajahan Kelas V Sekolah Dasar,” 2020. [17] D. Assyakurrohim, D. Ikhram, R. A. Sirodj, And M. W. Afgani, “Metode Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif,” J. Pendidik. Sains Dan Komput., Vol. 3, No. 01, Pp. 1–9, 2022, Doi: 10.47709/Jpsk.V3i01.1951. [18] M. R. Budiarti, R. Rukayah, And J. Daryanto, “Analisis Keterampilan Bercerita Berbasis Video Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar,” Didakt. Dwija Indria, Vol. 9, No. 6, 2022, Doi: 10.20961/Ddi.V9i6.51595. [19] J. D. Fadillah, D N, Retno Winarni, “Analisis Keterampilan Bercerita Pada Materi Cerita Rakyat Bahasa Jawa Kelas Iv Sekolah Dasar,” Ilm. Pendidik., Vol. 8, No. 449, 2022. [20] W. Khafidah, Nurainiah, And A. Damayanti, “Faktor Penunjang Dan Penghambat Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Anak Melalui Model Pembalajaran Sentra Di Tk Salsabilla Kota Banda Aceh,” J. Annu. Conf. Islam. Early …, Vol. 6, Pp. 83–92, 2022, [Online]. [21] D. Dahlia, S. R. H. Intiana, And ..., “Kemampuan Berbicara Siswa Kelas V Sd Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia,” J. Educ. Fkip …, Vol. 9, No. 4, Pp. 2164–2170, 2023, Doi: 10.31949/Educatio.V9i4.6250. [22] Y. B. D. Cahyono, Riyadi, And Hadiah, “Analisis Keterampilan Bercerita Berbasis Video Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar,” Didakt. Dwija Indria, No. 449, 2023, [Online]. [23] N. V. F. Liando, D. P. Tatipang, G. Tamboto, M. Poluan, And M. Manuas, “Pictures As A Learning Media In Teaching Vocabulary,” J. Ilm. Univ. Batanghari Jambi, Vol. 22, No. 3, P. 1944, 2022, Doi: 10.33087/Jiubj.V22i3.2832.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.