Kontinuitas nilai-nilai pendidikan karakter ajaran ki hajar dewantara pada buku pelajaran bahasa jawa kelas V sekolah dasar

Yasmin Hanifa Aulia, Joko Daryanto, Sandra Bayu Kurniawan

Abstract

The Javanese language textbook entitled "Sinau Basa lan Sastra Jawa Kanthi Mardika" shows the cultivation of character values according to Ki Hajar Dewantara's views on continuity in elementary school. This research aims to analyze the value of character education based on the views of Ki Hajar Dewantara. Using descriptive content analysis methods, this research
analyzes how the value of character education is applied in the book. Data was obtained from the analysis of character values in textbooks and interviews with sources regarding Ki Hajar Dewantara's views. The research results show that the book "Sinau Basa lan Sastra Jawa Kanthi Mardika" instills character traits in accordance with the trikon concept based on Ki Hajar Dewantara, namely continuity, concentricity and convergence. This book shows strong emphasis on the value of integrity (28.95%), followed by the values of religion, justice and honesty (10.53% each). The diverse distribution of character values throughout the material shows efforts to instill various values through various forms of Javanese literature and culture. Furthermore, emphasizing nationalism (45.83%), as well as independence and mutual cooperation (20.83%). The higher the character value in certain material, such wayang stories and "geguritan", indicates
that it is most effective in conveying various character values.

Keywords

Character, Ki Hajar Dewantara, Elementary School

References

W. Wulandari, A. S. G. N. Agnia, E. Jannatin, S. N. Azizah, and D. Rostika 2023 Pengaruh Keterampilan Guru dalam Mengelola Kelas terhadap Tingkat Kedisiplinan Siswa di Sekolah Dasar J. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1-12 doi: https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i2.217

N. P. Rezzahati, I. M. Luwih, G. Bagus, and S. Denpasar 2021 Pentingnya Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Sebagai Implementasi Pembangunan Generasi Bangsa J. Ganaya, 4 (3), 938-955

C. Suryana and T. Muhtar 2022 Implementasi Konsep Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara di Sekolah Dasar pada Era Digital J. Basicedu, 6 (4), 6117–6131, doi: https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3177

D. Ariyanti and S. Kamsiyati 2021 Profil internalisasi pendidikan karakter dalam pembelajaran matematika di SD J. Didaktia Dwija Indria 9 (6)

N. Omeri, S. Negeri, and A. Makmur 2015 Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan J. Manajer Pendidikan, 9(3), 464-468

S. Mustoip 2018 Implementasi Pendidikan Karakter, diperoleh pada tanggal 04 Juni 2024, dari https://doi.org/10.31227/osf.io/qft7g

R. Filasari 2020 Wacana Penguatan Pendidikan Karakter dalam Buku Teks Sejarah Indonesia J. Pendidikan Sejarah, 9(2), 90–109, doi: https://doi.org/10.21009/jps.092.01

K. S. & A. Maharomah and Surya 2021 Kajian soal pada buku teks matematika kelas V sekolah dasar kurikulum 2013 revisi 2018 berdasarkan literasi matematika J. Didaktika Dwija Indria, 9 (5), doi : https://doi.org/10.20961/ddi.v9i5.49649

A. Wicaksono, H. Saputra, S. Pgri, and B. Lampung 2021 Penguatan Pendidikan Karakter (Ppk) Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar J. Ilmiah Kependidikan, 14 (2), 479-496

M. L. ode, A. H. , B. F. , & S. E. R. Onde 2020 Integrasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) ERA 4.0 Pada Pembelajaran Berbasis Tematik Integratif Di Sekolah Dasar J. Basicedu, 4 (2), 268–279

E. Dwi Pratidina and S. Marmoah 2021 Implementasi pendidikan karakter di era 4.0 pada peserta didik kelas III di sekolah dasar J. Didaktika Dwija Indria, 9(3), doi : https://doi.org/10.20961/ddi.v9i3.48976

A. A. Rahmah and Hudaidah 2021 Ideologi Ki Hajar Dewantara Tentang Konsep Pendidikan Nasional J. Berkala Ilmiah Pendidikan, 1 (2), 68-72

M. Tarigan, A. Wiranda, and S. Hamdany 2022 Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara dan Perkembangan Pendidikan di Indonesia J. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3 (1), 149-159

T. Handayani and A. Tinus 2016 Analisis Konsep Pemikiran Ki Hajar Dewantara Dalam Perspektif Pendidikan Karakter J. Civic Hukum, 1 (1), 33-41

C. Sutrisno and D. Zuchdi 2023 Analisis muatan pemikiran Ki Hadjar Dewantara dalam desain pendidikan karakter pada gerakan penguatan pendidikan karakter J. Humanika, 23 (2), 189–200, doi: https://doi.org/10.21831/hum.v23i2.60513

N. Cahyaning and P. Pembayun 2020 Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Pada Konsep Trikon dan Relevansinya Terhadap Pendidikan Agama Islam (Kajian Pemikiran Ki Hajar Dewantara) J. Masyarakat Mandiri, 4 (2), 1–17

S. Ranam 2020 Character Education According To Ki Hadjar Dewantara’s View in Forming Gold Generations in The Era of Industrial Revolution 4.0 J. Ilomata International Journal Social Science, 1 (3), 158–165

S. Wijayanto, A. E. Wardana, and A. W. Purnanto 2021 Keterlibatan Orang Tua Dalam Pembelajaran Daring Serta Menanamkan Disiplin di Sekolah Dasar J. Moral Kemasyarakatan, 6 (1), 44–53, doi: https://doi.org/10.21067/jmk.v6i1.5336

I. F. Muslim and S. Ranam 2020 Pendidikan Kedisiplinan Di Pondok Pesantren El Alamia Untuk Menanggulangi Degradasi Moral, J. Research and Development Journal of Education, 1 (1), 102-109, doi: https://doi.org/10.30998/rdje.v1i1.7325

Kasiyan 2016 Ki Hadjar Dewantara’s ‘Trikon’ Perspectives For Future Restoration Of Education In Indonesia J. International Conference On Teacher Training and Education, 2 (1), 406-413

Refbacks

  • There are currently no refbacks.