Penerapan model pembelajaran cooperative integrated reading and composition (circ) untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman pada peserta didik kelas V di sekolah dasar

Yulia Shinta Dewi, St. Y. Slamet, Sukarno Sukarno

Abstract

The study aims to describe the application of Cooperative Integrated Reading and Composition learning model on reading comprehension skills of grade V students at SDN Tegalsari, explain the obstacles and solutions, and describe the results of improving reading comprehension skills. This research is a class action research referring to the Kemmis and Taggart model. The research subjects were the fifth grade teacher and 11 students. Data collection techniques were non-test and test. Data analysis uses qualitative and descriptive quantitative. The results of this study are as follows. The application of the Cooperative Integrated Reading and Composition learning model can improve reading comprehension skills, the obstacles faced are that students are less active, students do not dare to ask or answer questions, and there is one group member who does not participate in the discussion. The solution to overcome these obstacles is that the teacher asks students to read the text, the teacher stimulates students to ask or answer questions and approaches students to follow the discussion. The improvement of reading comprehension skills in terms of scores has increased from cycle I by 54% and cycle II to 72%. 

Keywords

elementary school; reading comprehension; CIRC; barriers; solutions

Full Text:

PDF

References

[1] F. Fathimatuzzahroh and H. Amaruddin 2024 the Influence of the Cooperative Integrated Reading and Composition (Circ) Learning Model on the Reading Skills of Fourth-Grade Students of Nu Sleman Primary School Progres Pendidik 5(1), 1–6

[2] I. Amaliya and I. Fathurohman Analisis Kemampuan Literasi Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar Jurnal Riset. Pendidik. Dasar 5(1), 45–56

[3] B. A. Saadati and M. Sadli 2019 Analisis Pengembangan Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar Terampil Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar 6(2), 151–164

[4] A. P. Bungsu and F. Dafit 2021 Pelaksanaan Literasi Membaca di Sekolah Dasar Jurnal Pedagogik dan Pembelajaran 4(3), 522-527

[5] F. Pridasari and S. Anafiah 2020 Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I Di SDN Demangan Yogyakarta Trihayu Jurnal Pendidikan Ke-SD-an 6(2), 432–439

[6] S. A. Frans, Y. Adhi Widjaya, and Y. Ani 2023 Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Diligentia Jurnal Theology Christian Education 5(1), 55-68

[7] Y. Rahmi and I. Marnola 2020 Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Melalui Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Compotion (Circ) Jurnal Basicedu 4)3), 662–672

[8] R. Sarika 2021 Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Di Sd Negeri 1 Sukagalih caxra Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar 1(2), 49–56

[9] H. N. E. Safitri, S. Y. Slamet, and T. Budiharto 2021 Kemampuan Membaca Pemahaman Ditinjau dari Minat Membaca dan Penguasaan Diksi Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar,” Didaktika Dwija Indria 9(5), 1-6

[10] A. Khasanah and I. Cahyani 2016 Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Strategi Question Answer Relationships (Qar) pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar 4(2), 161–175

[11] M. Ilham, M. S. Rizal, and R. Ananda 2022 Penggunaan Model Cooperative Integrated Reading Composition (CIRC) Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Di Sekolah Dasar Perspektif Pendidikan dan Keguruan 13(2), 42–51

[12] A. Halimah 2014 Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (Circ) dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis Di SD/MI Auladuna 1(1), 27–35

[13] N. A. Budiani 2019 Penerapan Model Pembelajaran CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) untuk Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Journal Education Action Research 3(3), 299-306

[14] I. Nurhidayah, E. Mulyasari, and B. Robandi 2017 Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Circ untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2(4), 42–51

[15] R. R. Pujabakti, T. Hartati, and E. Mulyasari 2021 Penerapan Model Pembelajaran CIRC untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 6(2), 84–93

[16] N. A. Zakiyatunnisa, T. Syaripudin, and D. Heryanto 2019 Penerapan Metode CIRC untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 4(3), 256–264

[17] D. N. Rahmawati, R. Rukayah, and R. Ardiansyah 2022 Analisis Minat Baca dan Motivasi dalam Kemampuan Membaca Pemahaman Literal pada Teks Cerita Narasi pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar Didaktika Dwija Indria 10(2), 13–18

[18] D. Khusnul 2020 Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Kemampuan Menemukan Ide Pokok pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar Didaktika Dwija Indria 8(2), 54–58

[19] S. Supriyadi 2018 Penerapan Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (Circ) untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Berbicara Dengan Bahasa Inggris Jurnal Litbang Media Informasi. Penelitian, Pengembangan. dan IPTEK 14(2), 131–138

[20] D. Endrasti and dan Sadiman., J I S Poerwanti 2019 Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar Didaktika Dwija Indria 7(7), 1–7

Refbacks

  • There are currently no refbacks.