Analisis kemampuan numerasi ditinjau dari gaya berpikir dalam menyelesaikan soal matematika pada peserta didik kelas V sekolah dasar

Della Ayu Novitasari, Hasan Mahfud, Sandra Bayu Kurniawan, Anesa Surya

Abstract

This study aims to describe the numeracy skills in terms of thinking styles in solving math problems in grade V elementary school students. The method of this research is a qualitative approach with a type of case study research. Sampling was done using purposive sampling technique. Data collection techniques were carried out using triangulation techniques using data from questionnaires, document analysis, interviews, and observations. Data analysis was carried out using the Creswell model data analysis technique. The results showed that, abstract sequential category learners (SA) were able to fulfill one indicator of numeracy ability, namely using numbers and symbols related to basic mathematics. Learners of concrete random (AK) and abstract random (AA) thinking style categories are able to fulfill both numeracy ability indicators, namely using numbers and symbols related to basic mathematics and using interpretation of analysis results to make decisions. Students in the concrete sequential thinking style (SK) category were able to meet all three indicators of numeracy skills, namely using numbers and symbols related to basic mathematics, analyzing information from various forms (graphs, charts, tables, diagrams, etc.), and using the interpretation of analysis results to make decisions.

Keywords

numeracy skills; thinking style; mathematics; elementary school

Full Text:

PDF

References

[1] A. Jayadi, D. H. Putri, and H. Johan 2020 Identifikasi Pembekalan Keterampilan Abad 21 pada Aspek Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa SMA Kota Bengkulu dalam Mata Pelajaran Fisika Jurnal Kumparan Fisika 3(1) 25–32

[2] A. Rahmanuri, R. Winarni, and A. Surya 2023 Faktor-Faktor yang Memengaruhi Literasi Matematika: Systematic Literature Review Didaktika Dwija Indria 11(6) 1–6

[3] G. S. N. Utami, R. Riyadi, and T. Budiharto 2023 Hubungan Pengelolaan Kelas dengan Hasil Belajar Matematika Kelas V Sekolah Dasar Didaktika Dwija Indria 11(6) 61–66

[4] H. Wa Ode, K. Kadir, K. Kodirun, and S. Saleh 2018 Kemampuan Numerik Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Kendari Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin dan Disposisi Matematika Jurnal Pendidikan Matematika 9(2) 218–228

[5] R. Utaminingsih and Subanji 2021 Analisis Kemampuan Literasi Matematika Peserta Didik pada Materi Program Linear dalam Pembelajaran Daring ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika 4(1) 28–37

[6] K. Ristek 2022 Rapor Pendidikan Publik 2022 (Jakarta: Pusat Asesmen Pendidikan-Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan-Kemendikbud Ristek)

[7] I. N. Alia Safuwan, R. P. Kurniawati, and E. M. Mursidik 2022 Analisis Kemampuan Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Kelas 5 Sekolah Dasar Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar 2 206–222

[8] N. Ananda, Fauzi, and M. Yamin 2018 Gaya Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Kelas IV Di MIN Peukan Bada Kabupaten Aceh Besar Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar KIP Unsyiah 3(1) 1–7

[9] L. Rahmawati 2023 Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah (MIM) Wonorejo Gondangrejo Karanganyar Tahun Pelajaran 2022/2023 Skripsi Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta 1-134

[10] L. N. B. Armelia, R. Riyadi, and M. I. Sriyanto 2022 Profil Miskonsepsi Pemahaman Peserta Didik terhadap Materi Pecahan Ditinjau Berdasarkan Gaya Belajar Visualization Auditory Kinesthetic (Vak) pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar Didaktika Dwija Indria 10(2) 1–6

[11] Y. D. Kristanto 2016 Modul Pecahan Encyclopedia of Educational Reform and Dissent 1-11

[12] A. Firdaus, L. C. Nisa, and N. Nadhifah 2019 Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Barisan dan Deret Berdasarkan Gaya Berpikir Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif 10(1) 68–77

[13] D. N. Munahefi, Kartono, B. Waluya, and Dwijanto 2020 Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis pada Tiap Gaya berpikir Gregorc PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 3 650–659

[14] W. Han 2017 Materi Pendukung Literasi Numerasi (Jakarta: Tim GLN Kemendikbud) 1-27

[15] Lestanti, Isnarto, and Supriyono 2016 Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Karakteristik Cara Berpikir Siswa dalam Model Problem Based Learning UJME : Unnes Journal of Mathematics Education 5(1) 16-23

[16] H. Kholiqowati, S. Sugiarto, and I. Hidayah 2016 Analisis Kemampuan Representasi Matematis Ditinjau dari Karakteristik Cara Berpikir Peserta Didik dalam Pembelajaran dengan Pendekatan Saintifik Unnes Journal of Mathematics Education 5(3) 234–242

[17] A. Hariyanti, T. Yuli, and E. Siswono 2023 Metakognisi Siswa dalam Memecahkan Masalah Numerasi Ditinjau dari Gaya Berpikir MATHEdunesa 12(3) 1014-1031

[18] D. Setyawan 2017 Eksplorasi Proses Konstruksi Pengetahuan Materi Bangun Ruang Siswa dengan Gaya Berpikir Acak dan Kemampuan Keruangan Level Rotasi Mental Jurnal Ecosystem 17(1) 643–652

[19] E. Hidayat, N. Ratnaningsih, and S. Santika 2019 Pemetaan Gaya Berpikir Peserta Didik Berdasarkan Kemampuan Koneksi Matematis in Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers 738-747

Refbacks

  • There are currently no refbacks.