Analisis nilai profil pelajar pancasila dalam teks cerita fiksi pada buku siswa bahasa indonesia kelas 4 SD kurikulum merdeka

Agnes Dinar Nugraheni, Retno Winarni, Supianto Supianto

Abstract

This research aims to analyze and describe the value of the Pancasila Student Profile found in fictional story texts in the Indonesian Language Student Book for Class 4 Elementary School Merdeka Curriculum. This research uses a non-experimental research design, namely research carried out without any intervention or treatment (trial) on the research subjects. The approach used is descriptive quantitative with content analysis research methods, while the data analysis technique used is a hermeneutical approach. The conclusion of this research is that the six dimensions of the Pancasila Student Profile Values have appeared in 12 fiction story text titles in the Indonesian Language Student Book for Class 4 SD Merdeka Curriculum. The mutual cooperation dimension has the highest percentage and frequency of occurrence, while the global diversity dimension has the lowest percentage and frequency of occurrence. Thus, these fictional stories are suitable to be used as a medium to instill Pancasila Student Profile Values, especially for elementary school students.

Keywords

Pancasila Student Profile; Fictional Story Texts; Indonesian Language Student Book; Elementary School; Merdeka Curriculum

Full Text:

PDF

References

Hemaswitary, K. C., Mahfud, H., & Supianto, S. (2023) Persepsi Guru Mengenai Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 9(3). [2] Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238. [3] Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Implementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3614–3625. [4] Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5170-5175. [5] Juliani, A. J., & Bastian, A. (2021, May). Pendidikan karakter sebagai upaya wujudkan Pelajar Pancasila. In Prosiding seminar nasional program pascasarjana universitas PGRI Palembang. [6] Susilawati, E., Sarifudin, S., & Muslim, S. (2021). Internalisasi Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Teknodik, 155-167. [7] Prayoga, Ricky. (2023, Februari 5). Selama 2022 terdapat 323 kasus kenakalan remaja di Jakarta Selatan. ANTARA Kantor Berita Indonesia. Diperoleh 6 Juli 2023 dari https://www.antaranews.com/berita/3381300/selama-2022-terdapat-323-kasus-kenakalan-remaja-di-jakarta-selatan#mobile-nav [8] Bagus, Mukhtar. (2023, Juni 26). Viral! Anak SD Dianiaya Teman Sendiri hingga Babak Belur. SINDOnews.com. Diperoleh 6 Juli 2023 dari https://daerah.sindonews.com/ read/1138311/704/viral-anak-sd-dianiaya-teman-sendiri-hingga-babak-belur-1687791976 [9] Sucipto. (2023, Mei 31). Kisah Pilu Siswa SD Korban Bullying di Salatiga, Cak Imin Tawarkan Masuk Ponpes. SINDOnews.com. Diperoleh 6 Juli 2023 dari https://nasional.sindonews.com/ read/1113687/12/kisah-pilu-siswa-sd-korban-bullying-disalatiga [10] Hadi, Dharmawan. (2023, Mei 24). Kasus Anak SD Tewas di Keroyok Kakak Kelas di Sukabumi, Polisi Gelar Perkara di Polda Jabar.SINDOnews.com. Diperoleh 6 Juli 2023 dari https://daerah.sindonews.com/read/ 1107505/701/kasus-anak-sd-tewas-di-keroyok-kakak-kelas-di-sukabumi-polisi-gelar-perkara-di-polda-jabar-1684926307 [11] Casika, A., Lidia, A., & Asbari, M. (2023). Pendidikan Karakter dan Dekadensi Moral Kaum Milenial. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(01), 13-19. [12] Wijayanti, A. (2021). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Modern, 6(3), 130-140. [13] Umairoh, U., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Menanamkan Karakter Pancasila pada Generasi Milenial. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9395-9399. [14] Ernawati, Y., & Rahmawati, F. P. (2022). Analisis Profil Pelajar Pancasila Elemen Bernalar Kritis dalam Modul Belajar Siswa Literasi dan Numerasi Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6132-6144. [15] Syaidah, S., Handayani, N., & Mirna, W. (2022). Analisis Nilai Profil Pelajar Pancasila dalam Cerita Pendek Senyum Karyamin dan Tawa Gadis Padang Sampah Karya Ahmad Tohari. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 286-296. [16] Istari, W. (2021). Analisis Nilai Karakter Cerita Legenda Dalam Buku Siswa Kelas IV SD Tema 8 “Daerah Tempat Tinggalku” Kurikulum 2013. Universitas Sebelas Maret [17] Utami, P. P. (2021). Analisis Nilai Karakter Dalam Cerita Nonfiksi pada Buku Siswa Kelas IV Tema 7 “Indahnya Keragaman di Negeriku” Kurikulum 2013. Universitas Sebelas Maret [18] Mawarni, I. (2021). Analisis Unsur Intrinsik dan Nilai Karakter Cerita Pendek Dalam Buku Saya Senang Berbahasa Indonesia Kelas V Sekolah Dasar. Universitas Sebelas Maret [19] Mulyani, D., Ghufron, S., & Kasiyun, S. (2020). Peningkatan Karakter Gotong Royong di Sekolah Dasar. Lectura: Jurnal Pendidikan, 11(2), 225-238. [20] Subiyantoro, S., & Usman, M. (2018). Cooperative Learning: Landasan Psikologis, Konsep, Karakteristik, Manfaat dan Risiko Penggunaanya. Edudikara: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 144-153. [21] Marhamah, S. H. B., & Lutfiana, R. F. (2022). Analisis Karakter Gotong Royong Dalam Ekstrakurikuler Pramuka. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 7(1), 94-100. [22] Khaulani, F., Neviyarni, S., & Irdamurni, I. (2020). Fase dan Tugas Perkembangan Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 51-59. [23] Huda, M., Fawaid, A., & Slamet, S. (2023). Implementasi Teori Belajar Behavioristik dalam Proses Pembelajaran. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(4), 64-72. [24] Setiawan, A. W., & Ningsih, T. (2021). Pemanfaatan Cerita Pendek Sebagai Media Pendidikan Karakter Siswa. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 5(4). [25] Gunawan, I. G. D., Pranata, P., & Mitro, M. (2019). Cerita Dongeng Sebagai Media Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Tampung Penyang, 17(02), 73-87. [26] Wijayanti, D. N., & Muthali’in, A. (2023). Penguatan Dimensi Berkebinekaan Global Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Educatio, 18(1), 172-184. [27] Pravitasari, P. D., Mahfud, H., & Supianto, S. (2023) Implementasi proyek penguatan profil pelajar pancasila (P5) di sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 11(2). [28] Marmoah, S., Istiyato, S., Supianto, S., Mahfud, H., Sukarno, S. (2022). Penilaian Berbasis Proyek di Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Borneo, 6(2), 174-181. [29] Mutmainah, S. U., Permata, A. D., Kultsum, U. W., & Prihantin, P. (2022). Implementasi Pendekatan Saintifik dalam Mengembangkan Kompetensi Abad 21 Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 13(2), 443-453. [30] Winaryati, E. (2018). Penilaian Kompetensi Siswa Abad 21. In Prosiding Seminar Nasional & Internasional (Vol. 1, No. 1).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.