Analisis keterampilan menulis menggunakan unggah-ungguh basa jawa kelas V Sekolah Dasar

Murni Evi Pratama, Joko Daryanto, Sandra Bayu Kurniawan

Abstract

Abstract. This study aims to describe students' writing ability in writing using Javanese language. This research uses a qualitative approach that produces descriptive data from people or an observation in writing or orally. The subjects used in this study were fifth grade students and teachers of SDN Mangkubumen Lor No.15 in the 2022/2023 school year. Data collection techniques used document studies of student essay results, interviews with fifth grade teachers and observations of the learning process. The data analysis technique used the Miles and Huberman analysis model. Based on the results of data analysis, it was found that the writing skills of fifth grade students of SDN Mangkubumen Lor No.15 were still low. Out of 13 students, 5 students are in the sufficient category and 8 of them are in the insufficient category because many indicators in writing skills using Javanese bases have not been met. Problems that arise related to students' writing skills using Javanese bases are students' mastery and understanding of Javanese bases are still very low, the vocabulary/lexicon owned by students is very minimal, the learning process is less interesting and interactive and the low interest of students in participating in Javanese language learning.

Keywords

Writing Skill; Javanese Language; Elementary School; Qualitative.

Full Text:

PDF

References

[1] A. Murtiani, F. Nur Arifah, and L. Noviastuti 2017 Tata Bahasa Indonesia (Yogyakarta: Araska)

[2] E. Sri Maruti 2018 Pengantar Bahasa Jawa di Sekolah Dasar (Magetan: CV. AE MEDIKA GRAFIKA)

[3] A. P. T. Widiandhieka, R. Winarni, and J. Daryanto 2023 Analisis permasalahan proses pembelajaran bahasa jawa materi geguritan kelas IV di sekolah dasar Didakt. Dwija Indria 9(1)

[4] Prihatin, S. Y. Slamet, and T. Budiharto 2022 Studi hubungan antara penguasaan kosakata dan kemampuan penalaran dengan keterampilan menulis puisi pada peserta didik kelas iv sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria 449(14)

[5] M. A. Hakim 2005 Kiat Menulis Artikel di Media dari Pemula sampai Mahir (Bandung: Nuansa Cendekia)

[6] Suparno and M. Yunus 2008 Keterampilan Dasar Menulis (Jakarta: Universitas Terbuka)

[7] Sukirman 2020 Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah J. Konsepsi 9(2) 1–10

[8] U. Kuntari 2017 Unggah-ungguh Basa Jawa (Yogyakarta: Pustaka Widyatama)

[9] M. Arafik and Rumidjan 2016 Profil Pembelajaran Unggah-Ungguh Bahasa Jawa Di Sekolah Dasar,” Sekol. Dasar Kaji. Teor. dan Prakt. Pendidik 25(1) 55–61

[10] S. Poedjosoedarmo, Kundjana, G. Soepomo, and A. Suharso 2013 Tingkat Tutur Bahasa Jawa (Yogyakarta: Balai Bahasa Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta)

[11] P. Arfianingrum 2020 Penerapan Unggah-Ungguh Bahasa Jawa sesuai dengan Konteks Tingkat Tutur Budaya Jawa,” J. Prakarsa Paedagog 3(2)

[12] S. S. T. W. Sasangka 2007, Unggah-ungguh Bahasa Jawa (Jakarta: Yayasan Paramalingua)

[13] B. E. Praheto 2015 Wayang Karakter dalam Pembelajaran Unggah-Ungguh Bahsa Jawa Di Sekolah Dasar Trihayu J. Pendidik. Ke-SD-an 1(3) 202–208

[14] Suyitno 2015 Pengintensifan Aksara Jawa terhadap Penulisan Bahasa Jawa Huruf Latin sebagai Wahana Pendidikan Budaya dan Karater Bangsa Malih Peddas Maj. Ilm. Pendidik. Dasar 5(1)

[15] L. J. Moloeng 2018 Metode Penelitian Kualitatif (Bandung: Remaja Rosdakarya)

[16] I. N. Rahman, Sabar Narimo, Ahmad Muhibbin, Laili Etika Rahmawati, and Endang Fauziati 2022 Impact of Javanese Language Preservation on Javanese language skills in Elementary Schools,” J. Ilm. Sekol. Dasar 6(4)

[17] W. T. Rinnjani, Y. K. Werdiningsih, and Alfiah 2022 Kemampuan Siswa Kelas XI SMAN 11 Semarang dalam Menulis Teks Iklan Berbahasa Jawa 4(1) 96–102

[18] C. Chotimah, M. Fita Asri Untari, and M. Arief Budiman 2019 Analisis Penerapan Unggah Ungguh Bahasa Jawa dalam Nilai Sopan Santun,” Int. J. Elem. Educ 3(2) 202–209

[19] L. Anisa, A. Anindyarini, and Rahmat 2019 Penerapan Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Dialog Sesuai Unggah-Ungguh Basa dan Sikap Santun,” J. Sabdasastra 3(1)

[20] P. Ikha Anggraeni P, A. A. Rahadini, and Sumarwati 2019 Peningkatan Kemampuan Menulis Paragraf Deskripsi Ragam Krama Melalui Metode Pemodelan dan Media Gambar Tematik pada Siswa Kelas X IIS 2 SMA 3(1) 117–131

[21] R. Dayu Qonitatin, Suharno, and J. Daryanto 2015 Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi dalam Bahasa Jawa melalui Media Audiovisual,” Didakt. Dwija Indria 3(11)

[22] I. M. Rinaldi 2020 Peningkatan Kemampuan Menulis Dialog Sederhana sesuai Unggah-ungguh Bahasa Jawa dengan Menggunakan Metode Role Playing J. Rev. Pendidik. Dasar 6(2)

[23] A.- Ambarwati, A.- Alfiah, and N. Zaidah 2023 Upaya Guru Bahasa Jawa dalam Menerapkan Unggah-Ungguh Basa pada Mata Pelajaran Bahasa Jawa Kelas X Semester Gasal di SMA Negeri 3 Brebes,” JISABDA J. Ilm. Sastra dan Bhs. Daerah, Serta Pengajarannya 4(1) 1–9

Refbacks

  • There are currently no refbacks.