Problematika pembelajaran tematik kelas v sd angkasa lanud adi soemarmo pasca pandemi

Daffa Azzahra, Sri Marmoah, Karsono karsono

Abstract

This study aims to describe the problematic implementation of thematic learning for fifth grade students at SD Angkasa Lanud Adi Soemarmo after the pandemic. This research is a qualitative study that uses data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The subjects of this study were 10 fifth grade students of SD Angkasa Lanud Adi Soemarmo. The data validity technique applied was triangulation of techniques between observation, interviews, and documentation. Miles and Huberman's interactive analysis model was used as the data analysis technique of this research. The results of the study show that the problems that occur during the implementation of thematic learning in class V students are less than optimal classroom management, mastery of material when teaching, the absence of learning assessment, differences in the level of understanding of students, lack of involvement and enthusiasm of students, and lack of facilities and infrastructure that are inadequate in the classroom.

Keywords

problematic, thematic learning, post-pandemic, dan elementary school

References

E Munastiwi 2020 Colorful Online Learning Problem of Early Childhood Education During the Covid-19 Pandemic Al-Ta’lim Journal 27(3) p 227–235. doi: 10.15548/jt.v27i3.663. [2]H A Rigianti 2020 Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar di Kabupaten Banjarnegara Elementary School 7(2) p 297–302. [3]J I S Poerwanti and S Marmoah 2024 Evaluasi Pembelajaran Daring di PGSD pada Era Pandemi Covid 19 Ditinjau dari Pelaksanaa Asesmen Jurnal Pendidikan Indonesia 12(1). [4]R Maharani, S Istiyati, and Hadiyah 2021 Analisis Pengelolaan Kelas Selama Pembelajaran Daring pada Guru Kelas di Sekolah Dasar Didaktika Dwija Indria 9(3). [5]M S Baharuddin and B Maunah 2022 Problematika Guru di Sekolah NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan 3(1) p 44–64. [6]N Hidayah, S Marmoah, and Hartono 2020 The Analysis on the Usage of Thematic Teaching Materials Grade IV at Elementary School Social Science, Education and Humanities Research 397 p 785–789. [7]E Prasetyo 2020 Problematika Pembelajaran Tematik Siswa Kelas V MI Ma’arif Patihan Wetan Babadan Ponorogo Institut Agama Islam Negeri Ponorogo. [8]A D Evitasari and S Utaminingtyas 2024 Karakteristik dan Problematika Siswa Sekolah Dasar 2024 JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan 10(2). [9]G R Palupi, S Wahyuningsih, and Suharno 2022 Identifikasi Permasalahan Implementasi Pembelajaran pada Masa Pandemi di Sekolah Dasar JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan 8(1). [10]A E Iftinaan, S Istiyati, and S Kamsiyati, 2022 Analisis Problematika Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Daring pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar 2022 Didaktika Dwija Indria, 10(2). [11] Nuraini, & Abidin, Z. (2020). Kesulitan guru dalam mengimplementasikan pembelajaran tematik terintegratif di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, X(1), 49-62. [12]Pratiwiningrum, F. M., Hairida, Sartika, R. P., Masriani, & Rasmawan, R. (2022). Deskripsi Kemampuan Guru dalam Merancang Kegiatan Pembelajaran Aktif dengan Model Pembelajaran Discovery Learning dan Problem Based Learning. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, IV(6), 8096-8105. [13]Bangsawan, B., Rijal, A., & Rozi, Z. F. (2020). Analisis Kesulitan Guru Menerapkan Pembelajaran Tematik Kurikulum 2013 Kelas V Sd Negeri 61 Lubuklinggau. Jurnal Perspektif Pendidikan, XIV(2), 133-141. [14]Setiawan, H., & Tumardi. (2019). Pengembangan Instrumen Asesmen Kompetensi Ranah Afektif di Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education, II(1), 1-12. [15]Sirinding, A., Kania, D., Nuryati, F. T., Muzaqih, N. F., Ahmad, N. A., & Khoiriyah, S. N. (2023). Analisis Kesulitan Guru Dalam Penerapan Penilaian Autentik Pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Cendikia; Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, I(3), 160-167. [16]Dores, O. J., Wibowo, D. C., & Susanti, S. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, II(2). [17]Hawini, I., Sugiyanto, R., & Afrom, I. (2022). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Kesiapan Belajar Siswa Kelas IV SDN 4 Palangka Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Kewarganegaraan, VI(2), 2678-2683. [18] Afifah, S. (2019). Pengaruh Kejenuhan Belajar Dan Interaksi Sosial Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Dengan Sistem Pesantren Modern. Psikoborneo Jurnal Ilmiah Psikologi, VII(4), 527-532. [19]Sukamto, Rasiman, & Muhtarom. (2023). Pengaruh Supervisi Akademik Pengawas Sekolah, Kepemimpinan Kepala Sekolah, dan Motivasi Berprestasi terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, VII(3), 22749-22755. [20]Irmayanti, S., & Supriyanto, A. (2025). Kendala Dalam Merencanakan Pembelajaran Inovatif di Sekolah Menengah Pertama: Analisis Faktor Sarana Prasarana dan Teknologi. PEDAGOGY: JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN, XII(1), 47-63. [21]Sari, L. P., & Ain, S. Q. (2023). Peran Orang Tua dalam Pendampingan Pembelajaran Siswa. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, VII(1), 75-81. [22]Hidayati, S. M., & Segara, N. B. (2022). Pengaruh Lingkungan Sosial Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran IPS di Kabupaten Jombang. Dialektika Pendidikan IPS, I(1), 45-56. [23]Kastawi, N. S., Widodo, S., & Mulyaningrum, E. R. (2017). Kendala dalam Implementasi Kurikulum 2013 di Jawa Tengah dan Strategi Penanganannya. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, V(2), 66-76.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.