Pengaruh penerapan treasure map sebagai media pembelajaran matematika terhadap keaktifan siswa SD

Tri Wulandari, Zainnur Wijayanto

Abstract

Mathematics at the elementary school level is often assumed to be a difficult and unvaried subject. The lack of interest and motivation of students in learning mathematics can have an impact on the low potential in the form of their learning activeness. This study has the main objective, namely to analyze the effect resulting from the application of Treasure Map learning media on the activeness of grade 6 students at SDN 3 Glodogan in the 2024/2025 academic year specifically in mathematics subjects. The method used in this research is pre experimental design through one group pretest-posttest design with quantitative data processed through the SPSS application. Data collection that researchers do with observation, questionnaires, and written tests. The results of the research conducted are the use of Treasure Map learning media in math fraction material has a positive and significant effect on the learning activeness of each student. The effect caused is able to influence the increase in learning activeness effectively and efficiently according to the ability of each student.

Keywords

mathematics, learning media, treasure map, student activity, student ability

References

Abdurrahman, M. (2009). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. PT Rineka Cipta.

Alam, A., & Khotimah, K. (2021). Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Melalui

Game Arabic Treasure Hunter. Muhibbul Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1),

–77. https://doi.org/10.35719/pba.v1i1.9

Baharuddin. (2008). Teori Belajar dan Pembelajaran. Ar-Ruzz Media.

Evi Eka Yanti, A. E. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Berbasis Adobe

Flash Pada Materi Pembelahan Sel Kelas XII SMA Negeri 1 Sungai Raya. 2(1), 15–24.

Hasanah, S. U. (2016). Studi Komparasi Penerapan Metode Active Learning Model Reading

Aloud dan Metode Konvensional Model Ceramah dalam Pembelajaran Bahasa Arab dan

Pengaruhnya terhadap Respon Siswa Kelas V MI Ma’arif 01 Pahonjean Majenang. 3(1), 1

Hutomo, R. S. (2016). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Ekonomi dengan

Metode Treasure Hunt Pada Siswa Kelas X PM 2 di SMK Negeri 1 Pengasih Tahun Ajaran

/2016. UNY.

Magdalena, I., & Luthfiyah, J. (2020). Strategi Guru Dalam Menghadapi Gaya Belajar Siswa

Kelas 3 Di Sd Negeri Tangerang 5. Edisi: Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1), 151–168.

Masruroh, U., Susantini, E., & Yuliani, D. (2014). Pengembangan Media Permainan Penemuan

Harta Karun Finding Treasure pada Sub Pokok Bahasan Respirasi Sel the Development of

Finding Treasure Game Media in Cell Respiration Subtopic. Berkala Ilmiah Pendidikan

Biologi, 3(2), 347–351.

Purnomo. (2021). Metode Pembelajaran Interaktif. Gadjah Mada University Press.

Rachma, F. N. N., Riski, V. M., & Julianto. (2024). Treasure Map: Inovasi Pembelajaran

Matematika Menggunakan Media Game Edukasi. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan

Dasar, 10(1), 58–66. https://doi.org/10.3998/mpub.16411

Rahmawati, I. A., Listiani, I., & Kaseni. (2023). Penerapan Metode Treasure Hunt untuk

Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Pada Siswa Kelas IV SDN 1

Bancangan. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan,

(3), 243–252. https://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria/article/view/14958/pdf

Rahmawati, Y., & Haryani, D. S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek

untuk Meningkatkan Keterampilan Metakognitif. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 9(2),

–1606.

Raka Swandhita Hutomo. (2016). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Ekonomi

dengan Metode Treasure Hunt Pada Siswa Kelas X PM 2 di SMK Negeri 1 Pengasih Tahun

Ajaran 2015/2016. 4(June), 2016.

Safitri, V. (2024). Eksperimentasi Metode Treasure Hunt Siswa Kelas V Mi Sullam Taufiq

Kajen. UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan.

Suarsana, I. B. P., Lasmawan, W., & Marhaeni, A. A. I. N. (2013). Pengaruh Metode

Pembelajaran Bermain Peran Berbantuan Asesmen Kinerja terhadap Hasil Belajar IPS dan

Motivasi Berprestasi Kelas V SDN Gugus II Laksamana Jembrana. E-Journal Program

Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Dasar, 3(3), 1–10.

Sudarto, Asriadi, & Syam, R. F. (2024). Peningkatan Keaktifan Siswa Kelas V SD Inpres 4/82

Waji dalam Pembelajaran IPA melalui Penerapan Model Pembelajaran Treasure Hunt.

JPMIPA, 3(9), 569–576.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Sutopo (ed.)). Alfabeta.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.