PENGARUH PEMANFAATAN FASILITAS BELAJAR DI RUMAH DAN PENGUASAAN TEKNOLOGI INFORMASI TERHADAP HASIL BELAJAR KOMPUTER AKUNTANSI

ADELIA MEI SETYANI, SUSILANINGSIH SUSILANINGSIH, ASRI DIAH SUSANTI

Abstract

ABSTRACT This study aims to examine (1) the effect of using learning facilities at home on computer accounting (MYOB) learning outcomes;( 2) the effect of mastery of information technology on computer accounting learning outcomes (MYOB); (3) the effect of the use of learning facilities at home and the mastery of information technology on the learning outcomes of computer accounting (MYOB). This study uses a descriptive quantitative research with asosiatif causal approach. The population in this study were class XII students of the Financial and Institutional Accounting study program from a State Vocational School in Surakarta, from the population a sample of 167 students was taken using stratified random sampling technique. Collecting data using a questionnaire instrument (questionnaire) and a test instrument. The results of this study are as follows (1) there was an insignificant effect between the use of learning facilities at home on computer accounting learning outcomes (MYOB); (2) there was a significant effect between mastery of information technology on computer accounting learning outcomes (MYOB); (3) there was a significant effect between the use of learning facilities at home and mastery of information technology on computer accounting (MYOB) learning outcomes. Keywords: Learning Outcomes, Learning Facilities, Information Technology ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menguji (1) pengaruh pemanfaatan fasilitas belajar di rumah terhadap hasil belajar komputer akuntansi (MYOB); (2) pengaruh penguasaan teknologi informasi terhadap hasil belajar komputer akuntansi (MYOB); (3) pengaruh pemanfaatan fasilitas belajar di rumah dan penguasaan teknologi informasi terhadap hasil belajar komputer akuntansi (MYOB). Penelitian ini menggunakan desain penelitian kuantitatif dengan pendekatan asosiatif kausal. Populasi dalam penelitian ini yakni siswa kelas XII program studi Akuntansi Keuangan dan Lembaga dari SMK Negeri di Surakarta, dari populasi tersebut diambil sampel sejumlah 167 siswa menggunakan teknik Stratified random sampling. Pengambilan data menggunakan instrumen kuesioner (angket) dan instrumen tes. Hasil dari penelitian ini sebagai berikut (1) terdapat pengaruh yang tidak signifikan antara pemanfaatan fasilitas belajar di rumah terhadap hasil belajar komputer akuntansi (MYOB); (2) terdapat pengaruh yang signifikan antara penguasaan teknologi informasi terhadap hasil belajar komputer akuntansi (MYOB); (3) terdapat pengaruh yang signifikan antara pemanfaatan fasilitas belajar di rumah dan penguasaan teknologi informasi terhadap hasil belajar komputer akuntansi (MYOB). Kata Kunci: Hasil Belajar, Fasilitas Belajar, Teknologi Informasi

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.