PENGARUH PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP KREATIVITAS PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN AKUNTANSI DASAR DI SMK

Febri Sahrul Haj, Sudiyanto Sudiyanto, Lies Nurhaini

Abstract

ABSTRACT This study aims to examine the effect of using a problem-based learning model on students' learning creativity in basic accounting learning. The population of this study was students of class X Accounting and Financial Institutions at one of the State Vocational Schools. The sample in this study was class X AKL 1 totaling 36 students as the experimental group and X AKL 2 totaling 36 students as the control group. The sampling technique was cluster random sampling. This study uses an experimental method with a quasi-experimental design. Data collection techniques were obtained through written tests in the form of descriptions. The prerequisite test of this research was the normality test with KolmogorovSmirnov and the homogeneity test with Levene. The data analysis technique used was the independent sample t-test. The results showed the effect of problem-based learning on students learning creativity. This is evidenced by the acquisition of independent sample t-test results with a significance level of 0.000 <0.05. Keywords: problem-based learning, learning creativity, basic accounting ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh penggunaan model pembelajaran berbasis masalah terhadap kreativitas belajar peserta didik pada pembelajaran akuntansi dasar. Populasi penelitian ini adalah peserta didik kelas X Akuntansi dan Keuangan Lembaga di salah satu SMK. Sampel pada penelitian ini adalah kelas X AKL 1 berjumlah 36 peserta didik sebagai kelompok eksperimen dan X AKL 2 berjumlah 36 peserta didik sebagai kelompok kontrol Teknik pengambilan sampel dengan cluster random sampling. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan desain quasi experimental. Teknik pengumpulan data diperoleh melalui tes tertulis bentuk uraian. Uji prasyarat penelitian ini adalah uji normalitas dengan Kolmogorov-Smirnov dan uji homogenitas dengan Levene. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji independent sample t-test. Hasil penelitian menunjukkan adanya pengaruh pembelajaran berbasis masalah terhadap kreativitas belajar peserta didik. Hal ini dibuktikan dengan perolehan hasil uji independent sample t-test dengan tingkat signifikansi sebesar 0,000 < 0,05. Kata Kunci: pembelajaran berbasis masalah, kreativitas belajar, akuntansi dasar

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.