KECURANGAN AKADEMIK SISWA SMK KOMPETENSI KEAHLIAN AKUNTANSI: FRAUD TRIANGLE DAN TEST ANXIETY
Abstract
Abstract This study aims to determine : (1) the influance of pressure on the level of academic fraud; (2) the influence of opportunity on the level of academic fraud; (3) the influence of rationalization on the level of academic fraud; (4) the influence of test anxiety on the level of academic fraud; (5) the influence of pressure, opportunity, rationalization and test anxiety on the level of fraud academic of students. The population in this study included all majors in Accounting and Finance for Financial Institution’s class X, XI, and XII at SMK X. The sample of this research using the stratified proportional random sampling method. The data collection technique used is a questionnaire. The data analysis technique for testing the hypothesis is analysis multiple regression. Research results show that : (1) No significant influence of pressure on the level of academic fraud students; (2)No significant influence of opportunity on the level of academic fraud students; (3) There is significant influence of rationalization on the level of academic fraud students; (4) There is significant influence of test anxiety on the level of academic fraud students; (5) There is significant influence pressure, opportunity, rationalization and test anxiety on the level academic fraud students. Keywords : fraud triangle, test anxiety, academic fraud Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) pengaruh tekanan terhadap tingkat kecurangan akademik siswa SMK kompetensi keahlian akuntansi; (2) pengaruh kesempatan terhadap tingkat kecurangan siswa SMK kompetensi keahlian akuntansi; (3) pengaruh rasionalisasi terhadap tingkat kecurangan akademik siswa; (4) pengaruh test anxiety terhadap tingkat kecurangan akademik siswa; (5) pengaruh tekanan, kesempatan, rasionalisasi dan test anxiety terhadap tingkat kecurangan akademik siswa SMK kompetensi keahlian akuntansi. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa jurusan akuntansi keuangan lembaga di SMK X dengan jumlah 215 siswa. Sampel penelitian berjumlah 138 siswa dengan metode stratified proportional random sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner.. Teknik analisis data untuk uji hipotesis adalah analisis regresi berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Tidak terdapat pengaruh tekanan terhadap tingkat kecurangan akademik siswa; (2) Tidak terdapat pengaruh kesempatan terhadap tingkat kecurangan akademik siswa; (3) Terdapat pengaruh signifikan rasionalisasi terhadap tingkat kecurangan akademik siswa; (4) Terdapat pengaruh signifikan test anxiety terhadap tingkat kecurangan akademik siswa; (5) Terdapat pengaruh tekanan, kesempatan, rasionalisasi dan test anxiety secara bersama-sama terhadap tingkat kecurangan akademik. Kata Kunci: fraud triangle, tekanan, kesempatan, rasionalisasi, test anxiety, tingkat kecurangan akademik
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.