HUBUNGAN PERSEPSI MAHASISWA TENTANG KEEFEKTIFAN PLP DAN DUKUNGAN KELUARGA DENGAN MINAT MENJADI GURU PADA MAHASISWA PENDIDIKAN AKUNTANSI DI SURAKARTA
Abstract
Abstract The research aimed to examine: (1) the relationship between students' perceptions about the effectiveness of PLP with interest in becoming a teacher for accounting education students in Surakarta. (2) the relationship between family support with interest in becoming a teacher for accounting education students in Surakarta. (3) the relationship between students' perceptions of the effectiveness of PLP and family support with interest in becoming a teacher for accounting education students in Surakarta. The research method used in this research was a descriptive quantitative method. A sample of 153 students was taken using the proportional random sampling technique. The data collection technique in this study was used questionnaire. The data analysis technique used descriptive statistical analysis, simple correlation, multiple correlations, and multiple regression analysis. The results of this study showed that: (1) there was a positive and significant relationship between students' perceptions about the effectiveness of PLP with interest in becoming a teacher for accounting education students in Surakarta, (2) there was a positive and significant relationship between family support with interest in becoming a teacher for accounting education students in Surakarta, (3) of the effectiveness of PLP and family support with interest in becoming a teacher for accounting education students in Surakarta. Keywords: School Field Introduction (PLP), Family Support, Interest in Becoming a Teacher. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menguji: (1) hubungan persepsi mahasiswa tentang keefektifan PLP dengan minat menjadi guru pada mahasiswa pendidikan akuntansi di Surakarta, (2) hubungan dukungan keluarga dengan minat menjadi guru pada mahasiswa pendidikan akuntansi di Surakarta, (3) hubungan persepsi mahasiswa tentang keefektifan PLP dan dukungan keluarga secara bersama-sama dengan minat menjadi guru pada mahasiswa pendidikan akuntansi di Surakarta. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif deskriptif. Sampel sebanyak 153 mahasiswa diambil dengan menggunakan teknik proportional random sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan kuesioner. Teknik analisis data menggunakan analisis statistik deskriptif, korelasi sederhana, korelasi berganda, dan analisis regresi berganda. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) terdapat hubungan positif dan signifikan antara persepsi mahasiswa tentang keefektifan PLP dengan minat menjadi guru pada mahasiswa pendidikan akuntansi di Surakarta, (2) terdapat hubungan positif dan signifikan antara dukungan keluarga dengan minat menjadi guru pada mahasiswa pendidikan akuntansi di Surakarta, (3) terdapat hubungan positif dan signifikan antara persepsi mahasiswa tentang keefektifan PLP dan dukungan keluarga dengan minat menjadi guru pada mahasiswa pendidikan akuntansi di Surakarta. Kata Kunci: PLP, Dukungan Keluarga, Minat Menjadi Guru.
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.