HUBUNGAN ASPIRASI LINGKUNGAN TEMAN SEBAYA DAN LINGKUNGAN KELUARGA DENGAN MOTIVASI BELAJAR AKUNTANSI SISWA SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN NEGERI SURAKARTA

Mei Ayu Audina, Sigit Santoso, Jaryanto Jaryanto

Abstract

ABSTRACT The purpose of this research is to Examine the relationship between: (1) aspirations and motivation to learn accounting for students of Surakarta State Vocational High School (2) peer environment and motivation to learn accounting for students at Surakarta State Vocational High School (3) family environment and students' motivation to learn accounting Surakarta State Vocational High School (4) aspirations, peer environment, and family environment simultaneously with the motivation to study accounting students of Surakarta State Vocational High School. This research is a quantitative descriptive correlational. The population is 277 and a sample of 164 students with random sampling method. The data collection technique used questionnaire and documentation. The data analysis technique used regression test and correlation test. The results of this study indicate that there is a positive and significant relationship between: (1) aspirations and motivation to learn accounting students of Surakarta State Vocational High School (2) environmental peers with motivation to study accounting students of Surakarta State Vocational High School (3) family environment and motivation to study accounting students of Surakarta State Vocational High School (4) aspirations, peer environment, and family environment with learning motivation Accounting for State Vocational High School students. Keywords: Aspirations, Peer Environment, Family Environment, Accounting Learning Motivation. ABSTRAK Tujuan penelitian ini untuk menguji hubungan: (1) aspirasi dengan motivasi belajar akuntansi siswa Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Surakarta (2) lingkungan teman sebaya dengan motivasi belajar akuntansi siswa Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Surakarta (3) lingkungan keluarga dengan motivasi belajar akuntansi siswa Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Surakarta (4) aspirasi, lingkungan teman sebaya, dan lingkungan keluarga secara bersamaan dengan motivasi belajar akuntansi siswa Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Surakarta. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif korelasional. Populasi sebanyak 277 dan sampel 164 siswa dengan metode random sampling. Teknik pengambilan data menggunakan angket dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan uji regresi dan uji korelasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif dan signifikan antara: (1) aspirasi dengan motivasi belajar akuntansi siswa Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Surakarta (2) lingkungan teman sebaya dengan motivasi belajar akuntansi siswa Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Surakarta (3) lingkungan keluarga dengan motivasi belajar akuntansi siswa Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Surakarta (4) aspirasi, lingkungan teman sebaya, dan lingkungan keluarga dengan motivasi belajar akuntansi siswa Sekolah Menengah Kejuruan Negeri. Kata Kunci: Aspirasi, Lingkungan Teman Sebaya, Lingkungan Keluarga, Motivasi Belajar Akuntansi

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.