PENERAPAN MODEL EXPLICIT INSTRUCTION (EI) BERBANTU MEDIA JOBSHEET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOMPUTER AKUNTANSI KELAS XI AKL
Abstract
ABSTRAK The purpose of this research was to obtain empirical evidence regarding the increase in computer accounting learning results of students in XI AKL through the application of the learning model “Explicit Instruction” (EI) using jobsheet media in computer accounting (MYOB) lessons. This research used a classroom action research (CAR). The subject of this study was students of class XI AKL in SMK which consist of 22 students. The data collection techniques that used by the writer are tests, observations, performance assessment and documentation. They were validated by using validation content. The applied research performance indicator was 75%. The results of this research indicate that through the application of EI using jobsheet media can improve student learning results. Learning results include three aspects, which were cognitive aspect, affective aspect and psychomotor aspect. Student learning results in cognitive increased in the second cycle to 81,82%. Affective aspects of student learning results increased in cycle II to 90,91%. Student learning results on psychomotor increased in cycle II to 86,37%.. Keywords: Learning Results, Explicit Instruction (EI), Jobsheet ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh bukti empiris mengenai peningkatan hasil belajar komputer akuntansi siswa SMK melalui penerapan model Explicit Instruction (EI) berbantu media jobsheet pada mata pelajaran komputer akuntansi (MYOB). Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK). Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI SMK yang terdiri dari 22 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes, observasi, unjuk kerja, dan dokumentasi. Validitas data menggunakan validitas isi. Indikator kinerja penelitian yaitu 75%. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa melalui penerapan EI berbantu media jobsheet dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Hasil belajar meliputi tiga aspek yaitu aspek kognitif, aspek afektif dan aspek psikomotorik. Hasil belajar siswa aspek kognitif meningkat pada siklus II menjadi 81,82%. Hasil belajar siswa aspek afektif meningkat pada siklus II menjadi 90,91%. Hasil belajar siswa aspek psikomotor meningkat pada siklus II menjadi 86,37%. Kata Kunci: Hasil Belajar, Explicit Instruction (EI), Jobsheet.
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.