KEEFEKTIFAN PELAKSANAAN PRINSIP GOOD GOVERNANCE DALAM PENYUSUNAN RENCANA KEGIATAN DAN ANGGARAN SEKOLAH (RKAS) SMA/SMK SEDERAJAT

Nazila Qonieta Rahmawati Al Hilmi, Muhtar Muhtar, Binti Muchsini

Abstract

Abstract This research aims to know the effectiveness of the good governance principle on activity plan and school budgeting senior/vocational high school preparation in Pacitan. This research is based on the agency theory of Jensen and Meckling (1976) using a descriptive quantitative method. The Independent variable in this research is good governance principles and the dependent variable is activity plan and school budgeting. This research using questionnaires as a data collector. Respondents in this research are divided into two categories that are responsible directly to the activity plan and school budgeting including the school committee, the school principal, and the school treasurer and the irresponsible are to directly on activity plan and school budgeting of them teachers and students with the whole sixty respondents. The validity test data in this research uses reproducibility coefficient test and scalability coefficient test meanwhile, data reliability uses Cronbach’s Alpha coefficient test. This research uses techniques description statistics and the requirements analysis test. The conclusion of this research suggests that the performance of good governance principle on activity plan and school budgeting senior/vocational high school preparation in Pacitan is categorized as effective. It is proven with a percentage of the efficient percentage acquired at 92.58%. Keywords: agency theory, good governance, and activity plan, and school budgeting. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan pelaksanaan prinsip good governance dalam penyusunan RKAS SMA/SMK sederajat di Kabupaten Pacitan. Penelitian ini berlandaskan teori keagenan dari Jensen & Meckling (1976) dengan menggunakan metode kuantitatif deskriptif. Variabel bebas dalam penelitian ini adalah good governance sedangkan variabel terikat adalah RKAS. Penelitian ini menggunakan kuesioner sebagai alat pengumpul data. Responden dalam penelitian ini terbagi menjadi dua kategori yaitu pihak yang bertanggungjawab secara langsung terhadap RKAS diantaranya komite sekolah, kepala sekolah dan bendahara sekolah dan pihak yang tidak bertanggungjawab secara langsung terhadap RKAS diantaranya guru dan wali murid dengan jumlah keseluruhan enam puluh responden. Uji validitas data dalam penelitian ini menggunakan uji koefisien reprodusibilitas dan uji koefisien skalabilitas sedangkan uji reliabilitas data dilakukan dengan menggunakan uji koefisien Cronbach’s Alpha. Penelitian ini menggunakan teknik analisis statistik deskriptif dan uji prasyarat analisis. Kesimpulan hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pelaksanaan prinsip good governance dalam penyusunan RKAS SMA/SMK sederajat di Kabupaten Pacitan dikategorikan efektif. Hal tersebut dibuktikan dengan persentase keefektifan yang diperoleh mencapai rata-rata 92,58%. Kata Kunci: teori keagenan, good governance, dan RKAS.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.