FAKTOR-FAKTOR YANG MEMENGARUHI KESIAPAN MAHASISWA MENJADI GURU PADA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AKUNTANSI FKIP UNS
Abstract
Abstract
The objective of this research is to investigate factors that can affect the readiness of students to become a teachers. Its population was all of the students of the Study Program of Accounting Education, the Faculty of Teacher Training and Education, Sebelas Maret University, the classes of 2015-2018 as many 288 students. They consisted of 49 students of the class of 2015. Purposive sampling technique was used to determine its samples. This research used the descriptive quantitative research method. The data of the research were collected through questionnaire and documentation. They were then analyzed by using the exploratory factor analysis (EFA) aided with the computer software of SPSS Version 20 for Windows. The result of the research shows that there are five factors affecting the readiness of students of the Study Program of Accounting Education, the Faculty of Teacher Training and Education, Sebelas Maret University to become teachers, namely: (1) motivation, (2) mastery of basic course in Education; (3) field experience practice; (4) internal locus of control; and (5) family’s economic condition.
Keywords: Factor Analysis, readiness to become teachers, Teacher
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang memengaruhi kesiapan mahasiswa menjadi guru. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa pada Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP UNS angkatan 2015-2018 berjumlah 288 mahasiswa. Sampel yang terpilih adalah mahasiswa angkatan 2015 berjumlah 49 mahasiswa. Pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kuantitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan metode dokumentasi dan angket. Analisis data yang digunakan adalah Exploratory Factor Analysis (EFA) dengan bantuan software SPSS Versi 20 for Windows. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terentuk lima faktor yang memengaruhi kesiapan mahasiswa menjadi guru pada Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP UNS, antara lain: (1) motivasi, (2) penguasaan Mata Kuliah Dasar Kependidikan (MKDK), (3) Praktik Pengalaman Lapangan (PPL), (4) Locus of control internal, (5) Keadaan ekonomi keluarga.
Kata Kunci: Analisis Faktor, Kesiapan Menjadi Guru, Guru
Full Text:
PDFReferences
DAFTAR PUSTAKA
Brady, R. P. (2009). Work Readiness Inventory
Administrator’s Guide. Published by JIST
Works, an imprint of JIST Publishing.
Chaplin, J.P. (2002). Kamus Lengkap Psikologi.
Jakarta: PT. Raja Grafika Persada.
Copriady, J. (2015). Self- motivation as a mediator for teachers’ readiness in applying ICT
in teaching and learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences 176 ( 2015 )
– 708
Djaali. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta:
PT Bumi Aksara.
Hidayah, N. (2018). Analisis Kesiapan Mahasiswa Prodi
Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
sebagai Calon Pendidik Profesional.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
Dasar, 5 (1).
Mulyasa. (2013). Standar Kompetensi dan
Sertifikasi Guru. Bandung: PT Remaja
Rosda Karya.
Ni’mah, F.U. & Oktorina, N. (2014). Pengaruh
Minat Profesi Guru, Locus of Control
Internal, Peran Guru Pamong, dan Prestasi
Belajar terhadap Kesiapan menjadi Guru
pada Jurusan Pendidikan Ekonomi
Fakultas Ekonomi Universitas Negeri
Semarang. Economic Education Analysis
Journal, 3 (2)
Pool, L. D., & Sewell, P. (2007). The Key to
Employability: Developing A Practical
Model Of Graduate Employability.
Education And Training Journal, 277-
Roisah, B. & Margunani. (2018). Pengaruh
Minat Menjadi Guru, Penguasaan
MKDK, dan PPL terhadap Kesiapan
Mahasiswa menjadi Guru. Economic
Education Analysis Journal, p-ISSN 2252
-6544, e-ISSN 2502-356X, 7 (1)
Rusmini. (2017). Peningkatan Mutu Sumber
Daya Manusia Melalui Pendidikan
Karakter dan Attitude. Nur El-Islam, 4 (2)
Sardiman, A.M. (2011). Interaksi dan Motivasi
Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo
Persada.
Siregar, S. (2015). Statistika Terapan untuk
Perguruan Tinggi. Jakarta: PT Kharisma
Putra Utama.
Siswandari. (2015). Statistika Computer Based.
Surakarta: UNS Press
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan
(Pendidikan kuantitatif, kualitatif dan
R&D). Bandung: Penerbit Alfabeta.
Supranto, J. (2010). Analisis Multivarian: Arti
dan Interpretasi. Jakarta: PT. Rineka
Cipta
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang
Guru dan Dosen.
Widyoko. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen
Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Yulianto, A. & Khafid, M. (2016). Pengaruh
Praktik Pengalaman Lapangan (PPL),
minat menjadi Guru, dan Prestasi Belajar
terhadap kesiapan Mahasiswa menjadi
Guru yang Profesional. Economic
Education Analysis Journal, p-ISSN 2252
-6544, e-ISSN 2502-356X, 7 (1)
Yusuf, M. (2014). Metode Penlitian: Kuantitatif,
Kualitatif, & PeneltianGabungan. Jakarta:
PT. Fajar Interpratama Mandiri.
Zhao, K. (2011). Motivations Become Teachers
in Canada: Perceptions from
Internationally Educated Teachers.
International Journal for Cross Disciplinary Subjects in Educations
(IJCDSC), 1 (1), 613-617
Refbacks
- There are currently no refbacks.