FAKTOR-FAKTOR YANG MEMENGARUHI KESIAPAN MAHASISWA MENJADI GURU PADA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AKUNTANSI FKIP UNS

Heni Widiawati ., Muhtar . ., Asri Diah Susanti

Abstract

Abstract

The objective of this research is to investigate factors that can affect the readiness of students to become a teachers. Its population was all of the students of the Study Program of Accounting Education, the Faculty of Teacher Training and Education, Sebelas Maret University, the classes of 2015-2018 as many 288 students. They consisted of 49 students of the class of 2015. Purposive sampling technique was used to determine its samples. This research used the descriptive quantitative research method. The data of the research were collected through questionnaire and documentation. They were then analyzed by using the exploratory factor analysis (EFA) aided with the computer software of SPSS Version 20 for Windows. The result of the research shows that there are five factors affecting the readiness of students of the Study Program of Accounting Education, the Faculty of Teacher Training and Education, Sebelas Maret University to become teachers, namely: (1) motivation, (2) mastery of basic course in Education; (3) field experience practice; (4) internal locus of control; and (5) family’s economic condition.
Keywords: Factor Analysis, readiness to become teachers, Teacher

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang memengaruhi kesiapan mahasiswa menjadi guru. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa pada Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP UNS angkatan 2015-2018 berjumlah 288 mahasiswa. Sampel yang terpilih adalah mahasiswa angkatan 2015 berjumlah 49 mahasiswa. Pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kuantitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan metode dokumentasi dan angket. Analisis data yang digunakan adalah Exploratory Factor Analysis (EFA) dengan bantuan software SPSS Versi 20 for Windows. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terentuk lima faktor yang memengaruhi kesiapan mahasiswa menjadi guru pada Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP UNS, antara lain: (1) motivasi, (2) penguasaan Mata Kuliah Dasar Kependidikan (MKDK), (3) Praktik Pengalaman Lapangan (PPL), (4) Locus of control internal, (5) Keadaan ekonomi keluarga.
Kata Kunci: Analisis Faktor, Kesiapan Menjadi Guru, Guru

Full Text:

PDF

References

DAFTAR PUSTAKA

Brady, R. P. (2009). Work Readiness Inventory

Administrator’s Guide. Published by JIST

Works, an imprint of JIST Publishing.

Chaplin, J.P. (2002). Kamus Lengkap Psikologi.

Jakarta: PT. Raja Grafika Persada.

Copriady, J. (2015). Self- motivation as a mediator for teachers’ readiness in applying ICT

in teaching and learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences 176 ( 2015 )

– 708

Djaali. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta:

PT Bumi Aksara.

Hidayah, N. (2018). Analisis Kesiapan Mahasiswa Prodi

Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah

sebagai Calon Pendidik Profesional.

Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran

Dasar, 5 (1).

Mulyasa. (2013). Standar Kompetensi dan

Sertifikasi Guru. Bandung: PT Remaja

Rosda Karya.

Ni’mah, F.U. & Oktorina, N. (2014). Pengaruh

Minat Profesi Guru, Locus of Control

Internal, Peran Guru Pamong, dan Prestasi

Belajar terhadap Kesiapan menjadi Guru

pada Jurusan Pendidikan Ekonomi

Fakultas Ekonomi Universitas Negeri

Semarang. Economic Education Analysis

Journal, 3 (2)

Pool, L. D., & Sewell, P. (2007). The Key to

Employability: Developing A Practical

Model Of Graduate Employability.

Education And Training Journal, 277-

Roisah, B. & Margunani. (2018). Pengaruh

Minat Menjadi Guru, Penguasaan

MKDK, dan PPL terhadap Kesiapan

Mahasiswa menjadi Guru. Economic

Education Analysis Journal, p-ISSN 2252

-6544, e-ISSN 2502-356X, 7 (1)

Rusmini. (2017). Peningkatan Mutu Sumber

Daya Manusia Melalui Pendidikan

Karakter dan Attitude. Nur El-Islam, 4 (2)

Sardiman, A.M. (2011). Interaksi dan Motivasi

Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo

Persada.

Siregar, S. (2015). Statistika Terapan untuk

Perguruan Tinggi. Jakarta: PT Kharisma

Putra Utama.

Siswandari. (2015). Statistika Computer Based.

Surakarta: UNS Press

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan

(Pendidikan kuantitatif, kualitatif dan

R&D). Bandung: Penerbit Alfabeta.

Supranto, J. (2010). Analisis Multivarian: Arti

dan Interpretasi. Jakarta: PT. Rineka

Cipta

Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang

Guru dan Dosen.

Widyoko. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen

Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yulianto, A. & Khafid, M. (2016). Pengaruh

Praktik Pengalaman Lapangan (PPL),

minat menjadi Guru, dan Prestasi Belajar

terhadap kesiapan Mahasiswa menjadi

Guru yang Profesional. Economic

Education Analysis Journal, p-ISSN 2252

-6544, e-ISSN 2502-356X, 7 (1)

Yusuf, M. (2014). Metode Penlitian: Kuantitatif,

Kualitatif, & PeneltianGabungan. Jakarta:

PT. Fajar Interpratama Mandiri.

Zhao, K. (2011). Motivations Become Teachers

in Canada: Perceptions from

Internationally Educated Teachers.

International Journal for Cross Disciplinary Subjects in Educations

(IJCDSC), 1 (1), 613-617

Refbacks

  • There are currently no refbacks.