PENGGUNAAN MEDIA E-LEARNING EDMODO UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI KELAS X SMK
Abstract
Abstract
This research aims to obtain empirical data about the implementation of Edmodo e-learning media on accounting subject to improve student’s learning motivation and achievement at X grade of SMK. This research belongs to classroom action research (CAR). The subjects of this research are the students of X grade in SMK consisting 36 students. The instruments of this research consist of test, field notes of observation, questionnaire, and documentation. The researcher uses triangulation and content validation in validating the data. The data is in the form of quantitative data. The quantitative data was analyzed using statistical descriptive technique. The research will be valid if the student’s learning motivation and achievement can reach the indicator of research performance 80% or more. This action research was conducted for 2 cycles consisting 4 stages, they are: planning, acting, observing, and reflecting. The result of this research showed that there was an improvement of the student’s learning motivation and achievement on accounting subject especially at the student’s cognitive ability. The observation result showed that the average percentage of student’s learning motivation was 59% on pre-research, 75% on cycle I, and 83% on cycle II. The questionnaire result showed that the average percentage of student’s learning motivation was 58% on pre-research, 73% on cycle I, 82% on cycle II. The percentage of student’s completeness score was 59% on pre-research, 78% on cycle I, and 84% on cycle II. This research concluded that the implementation of Edmodo e-learning media can improve the student’s learning motivation and achievement at X Akuntansi 2 in SMK on the subject of basic accounting.
Keywords :learning media, Edmodo, learning motivation, students learning result
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh bukti empiris mengenai penerapan media e-learning edmodo pada pembelajaran akuntansi untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa SMK. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK). Subjek penelitian adalah siswa kelas X Akuntansi 2 SMK yang berjumlah 36 siswa. Instrumen penelitian yang digunakan terdiri dari tes hasil belajar, lembar observasi, angket, dan dokumentasi. Uji validitas data menggunakan triangulasi dan validitas isi. Jenis data dalam penelitian ini berupa data kuantitatif. Data kuantitatif dianalisis dengan teknik statistik deskriptif . Penelitian akan berhasil apabila motivasi dan hasil belajar mencapai indikator kinerja penelitian sebesar 80%. Proses pelaksanaan tindakan dilakukan dalam dua siklus yang terdiri dari empat tahap yaitu: perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan terjadi peningkatan motivasi dan hasil belajar kemampuan kognitif siswa. Hasil penelitian menunjukkan hasil rata-rata persentase observasi motivasi 59% pada pratindakan, 75% pada siklus I dan 83% pada siklus II. Persentase rata-rata hasil angket motivasi menunjukkan 58% pada pratindakan, 73% pada siklus I dan 82% pada siklus II. Persentase ketuntasan hasil belajar pada pratindakan 59%, siklus I 78%, dan siklus II 84%. Simpulan penelitian ini adalah penerapan penggunaan media e-learning edmodo dapat meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa kelas X Akuntansi SMK pada mata pelajaran akuntansi dasar.
Kata kunci: Media Pembelajaran, Edmodo, Motivasi Belajar, Hasil Belajar Siswa
Full Text:
PDFReferences
DAFTAR PUSTAKA
Anwar, M. (2013). Penggunaan Media Edmodo
Sebagai Kegiatan Penunjang Pembelajaran
Dasar Kompetensi Kejuruan di SMK Negeri
Majalengka. UPI.
Balasubramanian, K. & Jaykumar, L.N.K.
(2014). Student Preference Towards The
Use Of Edmodo As A Learning Platform To
Create Responsible Learning Environment.
Prosiding, Asia Euro Conference. Selangor:
School of Hospitality, Tourism and Culinary
Arts, Taylor’s University.
Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Hamzah. (2015). Teori Motivasi dan Pengukuran, Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta:
Bumi Aksara.
Kamarga, H. (2011). Constructing Online Based
History Learning: Comparison Of Learning
Content Management System (LCMS) To
Learning Management System (LMS). International Journal of History Education.
(2).
Lile, R., & Bran, C. (2013). The Assessment Of
Learning Outcomes. Aurel Vlaicu University of Arad, 163 125–131.
Mamentu. F. (2013). Pengaruh pengguaan media
belajar oline edmodo terhadap hasil belajar
siswa kelas XI mata pelajaran TIK di SMA
Negeri 1 Tondano. Jurnal UNIMA Volume
Nee, C.K. (2014). The Effect of Educational
Networking on Students’ Performance in
Biology. International Journal on Integrating Technology in Education. 3(1), 21–41.
Diperoleh pada tanggal 14 2 Februari 2019,
dari http://doi.org/10.5121/ijite.2014.3102
Putranti, N. (2013). Cara Membuat Media Pembelajaran Online Menggunakan Edmodo.
Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 2
(2), 141.
Royani, I., Falahuddin, I., & Testiana, G. (2018).
Pengaruh Media Edmodo Sebagai Basis ELearning Terhadap Motivasi Belajar Siswa
Pada Mata Pelajaran IPA. Bioilmi, 4 (1) 31-
Sudjana, N. (2010). Penilaian Hasil Proses
Belajar Mengajar. Bandung: PT Ram
Refbacks
- There are currently no refbacks.