KEEFEKTIFAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH DAN COOPERATIVE SCRIPT TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA PEMBELAJARAN AKUNTANSI SMK SURAKARTA

Sofia Afanty, Siswandari Siswandari, Jaryanto Jaryanto

Abstract

ABSTRACT

The objective of this research is to examine whether the application of Make a Match and Cooperative Script learning model is effective to improving the cognitive learning outcomes of students in Accounting learning at State Vocational High School. This research used the quasi experiment method with nonequivalent control group design. The results of research shows that the application of Make a Match and Cooperative Script learning model is effective to improving the cognitive learning outcomes in Accounting learning at State Vocational High School as shows by the value of  Sig. (2-tailed) is 0,000 which is less than 0.05 so the hypothesis is accepted. Application of Make a Match and Cooperative Script learning model can improve the understanding of student in accounting learning.

 

Keywords: Make a Match and Cooperative Script, cognitive learning outcomes, accounting learning.

 

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji apakah penerapan model pembelajaran make a match dan cooperative script efektif dalam meningkatkan hasil belajar kognitif siswa pada mata pelajaran akuntansi di SMK Surakarta. Jenis penelitian ini adalah eksperimen semu dengan desain penelitian Nonequivalent Control Group Design. Hasil penelitian ini menunjukkan hasil bahwa penerapan model pembelajaran make a match dan cooperative script efektif untuk meningkatkan hasil belajar kognitif akuntansi siswa SMK Surakarta yang dibuktikan dengan uji t dengan Sig. (2-tailed) sebesar 0,000 yang lebih kecil dari 0,05 sehingga hipotesis diterima. Penerapan model pembelajaran make a match dan cooperative script dapat meningkatkan pemahaman peserta didik dalam pembelajaran akuntansi.

 

Kata kunci: Make a match dan cooperative script, hasil belajar kognitif, pembelajaran akuntansi.

 

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.