PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DAN STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION TERHADAP PRESTASI BELAJAR KOGNITIF AKUNTANSI
Abstract
ABSTRACT
The objectives of this research are to investigate 1) the effect of PBL model on students cognitive achieve-ment of accounting, 2) the effect of STAD model on students cognitive achievement of accounting, and 3) the significant differences between students cognitive achievement of accounting learning taught by PBL models and STAD. The research are used quasi experimental method. The sample of this research is students grade X of Accounting which amounted to 71 students. The instrument of this research is used cognitive achieve-ment test. The data were analyzed by using the statistical descriptive and statistical inferential techniques. The result of research show that: 1) there is effect of applying PBL model to student cognitive achievement of accounting, with sig < 0,05 (0,000<0,05) 2) there is effect of applying STAD model to student cognitive achievement of accounting, with sig < 0,05 (0,000 < 0,05), and 3) there is a significant differences between students cognitive achievement of accounting taught by PBL model and STAD model, with sig < 0,05 (0,021 < 0,05).
Keyword: PBL, STAD, Cognitive Achievement of Accounting
ABSTRAK
Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji: 1) pengaruh model PBL terhadap prestasi belajar kognitif akuntansi, 2) pengaruh model STAD terhadap prestasi belajar kognitif akuntansi, dan 3) untuk menguji perbedaan signifikan antara prestasi belajar kognitif akuntansi yang diajar dengan model pembelajaran PBL dan STAD. Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuasi eksperimen. Sampel yang digunakan pada penelitian ini adalah siswa kelas X Akuntansi yang berjumlah 71 siswa. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah tes prestasi belajar kognitif. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah statistik deskriptif dan statistik inferensial. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) terdapat pengaruh pen-erapan model PBL terhadap prestasi belajar kognitif akuntansi, dengan sig. < 0,05 (0,000<0,05), 2) terdapat pengaruh penerapan model STAD terhadap prestasi belajar kognitif akuntansi, dengan sig.< 0,05 (0,000 < 0,05), dan 3) terdapat perbedaan signifikan antara prestasi belajar kognitif akuntansi yang diajar dengan model PBL dan STAD, dengan sig < 0,05 (0,021 < 0,05).
Kata Kunci: PBL, STAD, Prestasi Belajar Kognitif Akuntansi.
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.