HASIL BELAJAR AKUNTANSI RANAH KOGNITIF: STUDI KOMPARASI MODEL TWO STAY TWO STRAY (TSTS) DENGAN MODEL PEMBELAJARAN EKSPOSITORI DI SMA
Abstract
ABSTRACT
This study aims to (1) Know the differences between accounting learning outomes of cognitive domain using Two Stay Two Stray (TSTS) Learning Model and Expository Learning Model; (2) Know whether the Two Stay Two Stray (TSTS) Learning Model produces better learning outcomes than the Expository Learning Model. This study uses quasi experimental method (Quasi experiment) with Posttest Only Control Group Design. The population in this study is all student of class XI IPS. The technique of sampling is Pur-posive sampling. The data collection techniques use test. They were validated by using the product moment formula and their reability was tested by using the split-half formula. The data analysis using t-test. The data processing using SPSS program for windows version 23. The results of the study: First, there are significant differences in accounting learning outcomes of cognitive domain between students who use teaching with Two Stay Two Stray (TSTS) Learning Model and Expository Learning Model. This is indicated by the acqui-sition of significance count for cognitive values 0.016<0,05. Second, the Two Stay Two Stray (TSTS) Learn-ing Model produces better learning outcomes than the Expository Learning Model. This is shown by the av-erage value of Experimental Group for cognitive domain 85,4118 is higher than Control Group 79,8889.
Keywords: tsts, two stay two stray, expository, learning outcomes, cognitive.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk (1) Mengetahui perbedaan hasil belajar akuntansi ranah kognitif antara Model Pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) dengan Model Pembelajaran Ekspositori; (2) Mengetahui Model Pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) menghasilkan hasil belajar yang lebih baik dibandingkan Model Pembelajaran Ekspositori. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen kuasi (Quasi eksperimental) dengan rancangan Posttest-Only Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI IPS. Teknik pengambilan sampel adalah Purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan tes. Uji validitas menggunakan product moment dan uji reliabilitas menggunakan Split-Half. Analisis data menggunakan uji-t. Pengolahan data menggunakan program SPSS for windows version 23. Hasil penelitian: Pertama, terdapat perbedaan hasil belajar akuntansi ranah kognitif yang signifikan antara siswa yang menggunakan pengajaran dengan Model Pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) dan Model Pembelajaran Ekspositori. Hal ini dibuktikan dengan signifikansi untuk ranah kognitif 0,016<0,05. Kedua, menunjukkan bahwa Model Pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) menghasilkan hasil belajar yang lebih baik dibandingkan menggunakan Model Pembelajaran Ekspositori. Hal ini ditunjukkan dengan perolehan nilai rata-rata Kelompok Eksperimen untuk ranah kognitif 85,4118>Kelompok Kontrol 79,8889.
Kata Kunci: tsts, two stay two stray, ekspositori, hasil belajar, kognitif
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.