COOPERATIVE LEARNING: STRATEGI GURU DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR AKUNTANSI

Ayu Putri Santoso, Sri Sumaryati, Binti Muchsini

Abstract

ABSTRACT
The objectives of this research was to investigate the differences of academic achievement between students in Teams-Game-Tournament (TGT) and Jigsaw class on manufacture adjustment journal. This research was quasi experimental. Its population was students of grade X, XI, XII Accounting Expertise Department on the academic year 2017/2018. The data was taken using purposive sampling technique. They consisted of the students in grade XII Accounting B as control class and grade XII Accounting C as experimental class. Test was used to collect academic achievement data. The technique to analyze data is t-test with level of significance 0,05. The results showed that there are differences of academic achievement between students in Teams-Game-Tournament (TGT) and Jigsaw class on manufacture adjustment journal, it is shown by Sig.<0,05 (0,007<0,05). The students taught with Teams-Game-Tournament (TGT) model had better achievement than Jigsaw model. Thus, the Teams-Game-Tournament (TGT) model can be applied on manufacture adjustment journal.
Keywords: Cooperative Learning, TGT, Jigsaw, Academic Achievement.\
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menguji perbedaan prestasi belajar siswa yang belajar dengan pembelajaran kooperatif Teams-Game-Tournament (TGT) dan Jigsaw pada materi pokok Jurnal Penyesuaian Perusahaan Manufaktur. Penelitian ini merupakan penelitian quasi eksperimental. Populasi dalam penelitian ini meliputi siswa kelas X, XI, XII Akuntansi tahun ajaran 2017/2018. Pengambilan sampel dengan menggunakan purposive sampling dan dipilih kelas XII Akuntansi B dan XII Akuntansi C. Tes digunakan untuk mengumpulkan data prestasi belajar akuntansi. Analisis data menggunakan uji-t dengan taraf signifikansi 0,05. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan prestasi belajar siswa yang belajar dengan pembelajaran Teams-Game-Tournament (TGT) dan Jigsaw, ditunjukkan dengan Sig.<0,05 (0,007<0,05). Model Teams-Game-Tournament (TGT) menghasilkan prestasi belajar yang lebih tinggi dari model Jigsaw. Dengan demikian model Teams-Game-Tournament (TGT) dapat diterapkan dalam pembelajaran akuntansi pada materi Jurnal Penyesuaian Perusahaan Manufaktur.
Kata kunci: Kooperatif, TGT, Jigsaw, Prestasi Belajar

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.