PENGARUH MICRO TEACHING, PENGENALAN LINGKUNGAN PERSEKOLAHAN (PLP) DAN PERSEPSI PROFESI GURU TERHADAP MINAT MENJADI GURU PADA MAHASISWA PENDIDIKAN AKUNTANSI FKIP UNS

Dewi Tarmiyati, Siswandari Siswandari

Abstract

ABSTRACT The objectives of this research are to obtain empirical evidence about the effect of (1)micro teaching, (2)PLP, (3)perception of teacher profession, (4)micro teaching, PLP, and perception of teacher profession on the interest in becoming teachers in the students of Accounting Education FKIP UNS in the year of 2019 and 2020. The research used the quantitative research method. The data collection method is a quesionnaire by google forms. The population of this research was 107 students of Accounting Education FKIP UNS in the year of 2019 and 2020. The sampling technique used purposive sampling. The validity test used is construct Validity. The data analysis technique used was multiple linear regression. The results of research are (1)there is no significant effect of micro teaching on the interest in becoming teachers in the students of Accounting Education FKIP UNS in the year of 2019 and 2020 partially, it’s proven by significance value>0,05(0,144>0,05), (2) there is a significant effect of PLP on the interest in becoming teachers in the students of Accounting Education FKIP UNS in the year of 2019 and 2020 partially, it’s proven by significance value<0,05 (0,000<0,05), (3)there is no significant effect of perception of teacher profession on the interest in becoming teachers in the students of Accounting Education FKIP UNS in the year of 2019 and 2020 partially, it’s proven by significance value>0,05 (0,914>0,05), (4)there is a significant of micro teaching, PLP, and perception of teacher profession on the interest in becoming teachers in the students of Accounting Education FKIP UNS in the year of 2019 and 2020, it’s proven by significance value<0,05 (0,000<0,05). The adjusted R Square value is 0,336, which means that micro teaching, school enviroment introduction, and perception of teacher profession effectively contribute 33,6% of the interest in becoming teachers in the students of Accounting Education FKIP UNS in the year of 2019 and 2020. The regression equation model is Y=1,97+1,650X1+0,502X2+0,149X3. Keyword: micro teaching, Plp, perception of teacher profession, the interest in becoming teacher. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan mendapatkan bukti empiris pengaruh (1)micro teaching, (2)PLP, (3) persepsi profesi guru, serta (4)micro teaching, PLP, dan persepsi profesi guru terhadap minat menjadi guru pada mahasiswa Pendidikan Akuntansi FKIP UNS angkatan 2019 dan 2020. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Metode pengumpulan data adalah kuesioner melalui google form. Populasi penelitian adalah mahasiswa Pendidikan Akuntansi FKIP UNS angkatan 2019 dan 2020 sebanyak 107 mahasiswa. Teknik pengambilan sampel menggunakan purposive sampling. Uji validitas yang digunakan adalah validitas konstruk. Teknik analisis data menggunakan regresi linier berganda. Hasil penelitian menunjukan (1)tidak ada pengaruh signifikan micro teaching terhadap minat menjadi guru pada mahasiswa Pendidikan Akuntansi FKIP UNS angkatan 2019 dan 2020 secara parsial, dibuktikan dengan nilai signifikansi>0,05 (0,144>0,05), (2)terdapat pengaruh PLP terhadap minat menjadi guru pada mahasiswa Pendidikan Akuntansi FKIP UNS angkatan 2019 dan 2020 secara parsial, dibuktikan dengan nilai signifikansi<0,05 (0,000<0,05), (3)tidak ada pengaruh signifikan persepsi profesi guru terhadap minat menjadi guru pada mahasiswa Pendidikan Akuntansi FKIP UNS angkatan 2019 dan 2020 secara parsial, dibuktikan dengan nilai signifikansi>0,05 (0,914>0,05), (4)terdapat pengaruh signifikan micro teaching, PLP, dan persepsi profesi guru terhadap minat menjadi guru pada mahasiswa Pendidikan Akuntansi FKIP UNS angkatan 2019 dan 2020 secara simultan, dibuktikan dengan nilai signifikansi<0,05 (0,000<0,05). Nilai adjusted R Square adalah 0,336 yang berarti micro teaching, PLP, dan persepsi profesi guru secara efektif meyumbang 33,6% terhadap minat menjadi guru pada mahasiswa Pendidikan Akuntansi FKIP UNS angkatan 2019 dan 2020. Model persamaan regresi yang dihasilkan adalah Y=1,973+1,650X1+0,502X2+0,149X3. Kata kunci: micro teaching, plp, persepsi profesi guru, minat menjadi guru

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.