PENGARUH PERSEPSI PESERTA DIDIK TENTANG KREATIVITAS GURU DAN KEBIASAAN BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS

Hanifah Dwi Yuniati, Muhtar Muhtar, Nurhasan Hamidi

Abstract

ABSTRACT This study aims to determine the influence of student’s perceptions of teacher creativity on student’s critical thinking abilities, the influence of study habits on student’s critical thinking abilities, and the influence of student’s perceptions and study habits on student’s critical thinking abilities. This research is a quantitative descriptive study with a correlational approach. The population of this study is Classes XI and XII students majoring in Accounting and Finance at SMK in Karanganyar with a total of 213 students and a sample of 139 students. The sampling technique used proportional stratified random sampling and data collection through distributing questionnaires and tests. The data analysis technique used multiple linear regression analysis. The results of this research indicate (1) there is an influence between student’s perceptions of teacher creativity and student’s critical thinking abilities; (2) there is an influence between study habits and student’s critical thinking abilities; and (3) there is an influence between student’s perceptions and study habits on student’s critical thinking abilities. Keywords: Perceptions, Creativity, Study Habits, and Critical Thinking ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh persepsi peserta didik tentang kreativitas guru terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik, pengaruh kebiasaan beajar terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik, serta pengaruh persepsi peserta didik dan kebiasaan belajar terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif dengan pendekatan korelasional. Populasi penelitian ini adalah peserta didik Kelas XI dan XII jurusan Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK di Karanganyar sejumlah 213 peserta didik dengan sampel 139 peserta didik. Teknik pengambilan sampel menggunakan proportional stratified random sampling dan pengambilan data melalui penyebaran kuesioner dan tes. Teknik analisis data menggunakan analisis regresi linear ganda. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) terdapat pengaruh antara persepsi peserta didik tentang kreativitas guru dan kemampuan berpikir kritis peserta didik; (2) terdapat pengaruh antara kebiasaan belajar dan kemampuan berpikir kritis peserta didik; dan (3) terdapat pengaruh antara persepsi peserta didik tentang kreativitas guru dan kebiasaan belajar dengan kemampuan berpikir kritis peserta didik. Kata Kunci: Persepsi, Kreativitas, Kebiasaan Belajar, Berpikir Kritis

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.