Alih Kode dan Campur Kode dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Inggris di Fakultas Pertanian Universitas Trunojoyo Madura

Eka Susylowati, Meria Zakiyah Alfisuma, M.Masqotul Imam Romdlani

Abstract

The purpose of the research is to describe code choice and code mixing in the interaction of learning English in Agriculture Faculty University of Trunojoyo Madura.  The reseach data included the code switching and code mixing of Agriculture students when learning English in the classroom. The data analysis use a contextual approach of Speaking by Dell Hymes. The result of the research showed that code switching used by the students in the Faculty of Agriculture, namely English and Indonesia, switching codes from English into Indonesia and vice versa, meanwhile code mixing from English into Inonesia, and mixed Indonesia into Javanese, mixed Javanese into English.

Keywords

Keywords: Code switching Code mixing Learning English Agriculture Faculty University of Trunojoyo Madura

Full Text:

PDF

References

Amri, Y.K & Putri, D.M (2019). Sosiolinguistik Analisis Interferensi Budaya Pada Media Sosial. Bandung: Penerbit Manggu

Hudson, R.A. (1996). An Introduction to Sociolinguistics. America: Blackwell Publishing.

Milles & Huberman. (1992). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia Press.

Muflihah (2016). Code Switching dan Code Mixing Dalam Komunikasi di Lingkungan Dosen IAIN Purwokerto (Suatu Kajian Sosiolinguistik). Jurnal Komunika Vol. 10 No. 1

Ohoiwutun, P (2002). Sosiolinguistik: Memahami Bahasa dalam Konteks Masyarakat dan Kebudayaan. Jakarta: Visipro

Patanduk, dkk (2021). Fungsi Alih Kode Dalam Pembelajaran Speaking. Yogyakarta: Penerbit Deepublish

Puspaningrum, R & Sabardilla, A (2022). Campur Kode, Alih Kode, dan Faktor yang Mempengaruhi Dalam Konten Youtube Jurnal Risa. Jurnal Kadera Bahasa. Vol. 4 No. 2

Rahardi, R. K (2001). Sosiolinguistik, Kode dan Alih Kode. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suandi, I N. (2015). Sosiolinguistik. Yogyakarta: Graha Ilmu

Susylowati, E (2020). Pilihan Kode Dalam Interaksi Belajar-Mengajar di Pesantren (Kajian Sosiolinguistik). Jurnal Telaga Bahasa. Vol. 8 No. 1

Sutopo, H.B (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif: Dasar Teori dan Terapannya dalam Penelitian. Surakarta: Sebelas Maret University Press.

Suwito. (1983). Pengantar Awal Sosiolinguistik. Yogyakarta: Henary Offset.

Thesa (2017). Penggunaan Alih Kode Dalam Percakapan Pada Jaringan Whatsapp Oleh Mahasiswa KNB Yang Berkuliah Di Universitas Sebelas Maret. Prasasti Journal of Linguistics, Vol. 2 No (1) hal. 89-101.

Widianto, E & Zulaeha, I. (2016). Pilihan Bahasa Dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol. 5 No. 2

William, F (2010). Classroom Code-Switching in a Vanuatu Secondary School: Conflict between Policy and Practice. International Journal. Hal. 23-38.

Zen, L. E & Hidayati, M (2016). Cultural Negotiation: Evidence from Language Switching and Mixing Practices in Classroom Discourse. Medan Bahasa. Vol 10 (No. 2).