Penerapan Media Pembelajaran Kantong PENPEN pada Mata Pelajaran Matematika materi Penjumlahan dan Pengurangan kelas IIIA SD Muhammadiyah 11 Mangkuyudan Surakarta

Achzamudin Achzamudin, Naeliyatun 'Azizah, Karsono Karsono, Sabila Putri Febriyanti

Abstract

The low mathematics learning outcomes for class IIIA at SD Muhammadiyah 11 Mangkuyudan require efforts to be overcome. The aim of this research is to improve mathematics learning outcomes using penpen bag learning media in the mathematics subject of addition and subtraction class IIIA SD Muhamamdiyah 11 Mangkuyudan Surakarta. Each cycle consists of four stages, namely: planning, implementation, observation, and reflection. Data collection techniques are obtained by observation and tests to obtain student learning outcomes. The success indicators of this classroom action research are learning outcomes or the number of students who get a score according to the KKM of 65 and a success indicator of 85%. The research results showed that learning outcomes in the pre-cycle were 22.22%, then in cycle I it was 38.89% and in cycle II it was 61.11% and in cycle III it was 88.89%. From the results of this research, it can be concluded that the use of penpen bag learning media can improve mathematics learning outcomes in addition and subtraction material for class IIIA at SD Muhammadiyah 11 Mangkuyudan Surakarta.

Keywords

Hasil Belajar; Media Pembelajaran; Kantong penpen; Penelitian Tindakan Kelas

Full Text:

PDF

References

Aminah, A. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Pembelajaran Matematika Materi Penjumlahan dan Pengurangan Menggunakan Media Kantong Bilangan pada Siswa Kelas I SD Negeri Binor Kecamatan Paiton. Jurnal Pembelajaran Dan Riset Pendidikan (JPRP), 3(2), 190–194.

Firdaus1, A. M., & Bakhtiar, A. M. (2022). TRATEGI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI UNTUK MENGATASI KEBERAGAMAN TINGKAT KETANGGAPAN SISWA – SISWI DI UPT SDN 25 GRESIK. 08, 2135–2147.

Hamzah, H. M. A., & Pd, M. (2019). Perencanaan dan strategi pembelajaran matematika.

Latif, A., Pahru, S., & Muzakkar, A. (2022). Studi Kritis Tentang Literasi Sains dan Problematikanya di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9878–9886.

Maujud, F., Nurman, M., & Sultan, S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Paikem (Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan). El-Tsaqafah: Jurnal Jurusan PBA, 21(1), 83–99.

Mulia, E., Zakir, S., Rinjani, C., & Annisa, S. (2021). Kajian konseptual hasil belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhinya. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(2), 137–156.

Puspitaningrum, A. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Kartu Bilangan Dalam Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Teams Achievement Divisions) Pada Pembelajaran Pengurangan Bilangan Cacah Matematika Kelas III di SDN Cipetung. JP3 (Jurnal Pendidikan Dan Profesi Pendidik), 6(2), 159–167.

Rohmaedah, I. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Dan Jarimatika Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika Kelas IV MI NU Al Munawwaroh Lau Dawe Kudus. IAIN KUDUS.

SAFITRI, N., KARMA, I. N., & FAUZI, A. (2024). ANALISIS PENERAPAN TEORI BELAJAR BRUNER BERBANTUAN MEDIA KANTONG HITUNG PADA OPERASI BILANGAN CACAH PENJUMLAHAN PENGURANGAN KELAS I SDN 10 MATARAM. SCIENCE: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 4(3), 214–221.

Samsinar, S. (2020). Urgensi learning resources (sumber belajar) dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 194–205.

Umar, U., Hasratuddin, H., & Surya, E. (2022). Pengembangan LKPD berbasis model think aloud pair problem solving untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SD Negeri 067248 Medan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3402–3416.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.