IMPLEMENTASI METODE TUTOR SEBAYA BERBANTUAN MODUL AJAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOMPUTER AKUNTANSI

Diaz Loveta Glady's Heru Setiawan, Sigit Santoso, Nurhasan Hamidi

Abstract


Abstract The objectives of this research are to investigate (1) the influence of applying the peer-tutor method assisted by teaching modules on improving learning outcomes in accounting computer; (2) the effectiveness of the peer tutor learning method when compared to the two stay two stray learning method. This research uses experiment methods with a quasi-experimental type. The population of this research is class XI students at one of SMK in Karanganyar. The sample of this research is 70 respondents, taken by using purposive sampling technique. Data collection techniques using tests and documentation. The results of this research indicate that (1) there is a positive and significant influence on the application of the peer tutor method assisted by teaching module on improving learning outcomes in accounting computer as seen from the sig <0.05; (2) the peer tutor learning method is more effectively used than the two stay two stray learning method seen from the sig <0.05. Keywords: peer tutoring method, teaching modules, learning outcomes Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) pengaruh penerapan metode tutor sebaya berbantuan modul ajar terhadap peningkatan hasil belajar Komputer Akuntansi; (2) keefektifan metode pembelajaran tutor sebaya jika dibandingkan dengan metode pembelajaran two stay two stray. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan jenis quasi eksperimen. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas XI salah satu SMK di Karanganyar. Sampel penelitian ini sebanyak 70 responden, diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan tes dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) terdapat pengaruh positif dan signifikan penerapan metode tutor sebaya berbantuan modul ajar terhadap peningkatan hasil belajar Komputer Akuntansi dilihat dari nilai sig < 0,05; (2) metode pembelajaran tutor sebaya lebih efektif digunakan daripada metode pembelajaran two stay two stray dilihat dari nilai sig < 0,05. Kata kunci: metode tutor sebaya, modul ajar, hasil belajar

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v4i1.92771

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






JPPAK
Print ISSN: 
Online ISSN: 2807-6575
Website: 
Email: 
Published by: Universitas Sebelas Maret
Jl. Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126