HUBUNGAN KECERDASAN EMOSIONAL DAN KEPERCAYAAN DIRI DENGAN TINGKAT PEMAHAMAN AKUNTANSI SISWA SMK

Rohman Arif Raynaldy, siswandari siswandari, Asri Diah Susanti

Abstract


Abstract

The study aimed to examine: 1) the correlation between the emotional quotient with the level of understand of accounting students of Vocational High School; 2) the correlation between self-confidence with the level of understand of accounting students of Vocational High School; 3) the correlation between emotional quotient and self-confidence with the level of understand of accounting students of Vocational High School. The research method used in this study is a quantitative method. The population in this study were all the student class X and XI of Accounting majors of Vocational High School. From the population, then a sample of 174 students was taking stratified proportional random sampling technique. Data collection techniques used in this study are using questionnaires. Data analysis techniques using descriptive statistical analysis and inferential analysis (prerequisite test analysis and hypothesis testing). The validity of the data was obtained through validity and reliability testing. The results of this study showed that: First, there was a positive and significant correlation between the emotional quotient with the level of understand of accounting students of Vocational High School. Second, there was a positive and significant correlation between self-confidence with the level of understand of accounting students of Vocational High School. Third, there was a positive and significant correlation between emotional quotient and self-confidence with the level of understand of accounting students Vocational High School.

Keywords: Emotional Quotient, Self Confidence, Understand of Accounting

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menguji: 1) hubungan kecerdasan emosional dengan tingkat pemahaman akuntansi siswa SMK; 2) hubungan kepercayaan diri dengan tingkat pemahaman akuntansi siswa SMK; 3) hubungan kecerdasan emosional dan kepercayaan diri dengan tingkat pemahaman akuntansi siswa.  Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini yaitu siswa kelas X dan XI jurusan Akuntansi SMK. Sampel yang diambil dari populasi penelitian sejumlah 174 siswa menggunakan teknik stratified proportional random sampling. Teknik pengambilan data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu menggunakan angket dan soal tes. Teknik analisis data menggunakan analisis statistik deskriptif dan analisis inferensial (uji prasyarat analisis dan uji hipotesis). Keabsahan data diperoleh melalui uji validitas dan uji reliabilitas. Hasil penelitian ini adalah sebagai berikut: Pertama, terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara kecerdasan emosional dengan tingkat pemahaman akuntansi siswa SMK. Kedua, terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara kepercayaan diri dengan tingkat pemahaman akuntansi siswa SMK. Ketiga, terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara kecerdasan emosional dan kepercayaan diri dengan tingkat pemahaman akuntansi siswa SMK.

 

Kata kunci: Kecerdasan Emosional, Kepercayaan Diri, Pemahaman Akuntansi

 


Full Text:

PDF
rticle

References


Aiga, K. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kepercayaan Diri, Perilaku Belajar, Dan Budaya Akademik Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Naskah Publikasi FEB UMS

Al-Hebaish, S. M. (2012). The Correlation between General Self-Confidence and Academic Achievement in the Oral Presentation Course. Theory and Practice in Language Studies, ISSN: 1799-2591. Vol. 2 No. 1. pp. 60-65.

Arifin, Z. 2012. Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Goleman, D. (2007). Kecerdasan Emosional. Terjemahan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Ika, F., Lutfatul, L., & Dewi, N.H. (2010). Hubungan Tipe Pola Asuh Orang Tua Dengan Emotional Quotient (EQ) Pada Anak Usia Prasekolah (3-5 Tahun) Di Tk Islam Al-Fattaah Sumampir Purwokerto Utara. Jurnal Keperawatan Soedirman (The Soedirman Journal of Nursing), Volume 5, No.1.

Irianto, Y.B. (2012). Kebijakan Pembaruan Pendidikan: Konsep, Teori, dan Model. Jakarta: Rajawal Pers

Nwadinigwe, I.P, Azuka-Obieke. 2012. The Impact of Emotional Intelligence on Academic Achievment of Senior Secondary School Students in Lagos, Nigeria. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies. ISSN : 2141-6990. 3(4):395-401.

Pritama, D. (2015). Studi Tentang Upaya Guru Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SD Negeri 1 Pengasih. SKRIPSI

Saputra, K.T.W. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Dan Kecerdasan Intelektual Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Studi Empiris Pada Mahasiswa Prodi Akuntansi Universitas Negeri Yogyakarta. SKRIPSI

Wahyu, A.M. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa (Studi Empiris Mahasiswa Akuntansi Perguruan Tinggi Di Kota Padang). SKRIPSI

Widhianingrum, P. (2017). The Influence of Intellectual Intelligence, Emotional Intelligence and Spiritual Intelligence on Understanding Magnitude of Behavioral Accounting. Journal of Accounting and Business Education, 1 (2), hlm 191-207

Widiansyah, A. (2018). Peranan Sumber Daya Pendidikan sebagai Faktor Penentu dalam Manajemen Sistem Pendidikan. Cakrawala-Jurnal Humaniora, Vol 18 No. 2 September 2018 P-ISSN 1411-8629, E-ISSN:2579-3314.

Penjelasan UU No.20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.




DOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v1i2.59248

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






JPPAK
Print ISSN: 
Online ISSN: 2807-6575
Website: 
Email: 
Published by: Universitas Sebelas Maret
Jl. Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126