PENGARUH PEMBELAJARAN STAD TERHADAP EMPATI DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN KOMPUTER AKUNTANSI

Bayu Setyo Pambudi, Siswandari Siswandari

Abstract


ABSTRACT

This study aims to examine the influence of the Student Team Achievement Divisions (STAD) type cooperative learning model on improving empathy and student learning outcomes in Computer Accounting Subjects. This research is a descriptive-quantitative research with a pseudo-experiment type. The results of this study are as follows: The STAD learning model has been proven to have an effect on increasing empathy and learning outcomes of students simultaneously. This is evidenced by the acquisition of Wilk's Lambda value in the MANOVA test of 0.719 and F = 12.320 with a significant level of 0.000. In addition, there was also an increase in the average score of the empathy test results and the learning outcomes of students before and after the application of the treatment in the Experimental Class group, by 10.48% and 12.46%, respectively. The average pre-test and post-test scores of empathy in the Experimental Class were 56.58 and 62.51. Meanwhile, the average pre-test and post-test scores of learning outcomes were 69.33 and 77.97. Thus, it can be concluded that the application of the STAD-type cooperative learning model applied to Vocational High School students in Karanganyar Regency, Central Java, has proven to be effective in increasing empathy and computer accounting learning outcomes simultaneously.

Keywords: learning model, STAD, empathy, learning outcomes.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Student Team Achievement Divisions (STAD) terhadap peningkatan empati serta hasil belajar peserta didik pada Mata Pelajaran Komputer Akuntansi. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif-kuantitatif dengan tipe eksperimen semu. Hasil penelitian ini adalah sebagai berikut: Model pembelajaran STAD terbukti berpengaruh terhadap peningkatan empati dan hasil belajar peserta didik secara simultan. Hal ini dibuktikan melalui perolehan nilai Wilk’s Lambda dalam uji MANOVA sebesar 0,719 dan F = 12,320 dengan level signifikan 0,000. Selain itu, terjadi pula kenaikan nilai rerata hasil uji empati serta hasil belajar peserta didik sebelum dan sesudah diterapkannya perlakuan pada kelompok Kelas Eksperimen, masing-masing sebesar 10,48% dan 12,46%. Nilai rerata pre-test dan post-test empati Kelas Eksperimen adalah 56,58 dan 62,51. Sedangkan nilai rerata pre-test dan post-test hasil belajarnya yaitu 69,33 dan 77,97. Dengan demikian, maka dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD yang diterapkan pada peserta didik Sekolah Menengah Kejuruan di Kabupaten Karanganyar Jawa Tengah terbukti efektif dapat meningkatkan empati serta hasil belajar komputer akuntansi secara simultan.

Kata kunci: model pembelajaran, STAD, empati, hasil belajar.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v6i1.106974

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






JPPAK
Print ISSN: 
Online ISSN: 2807-6575
Website: 
Email: 
Published by: Universitas Sebelas Maret
Jl. Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126